Dag 5 - Hottentot ! - Reisverslag uit Katsuura, Japan van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Dag 5 - Hottentot ! - Reisverslag uit Katsuura, Japan van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Dag 5 - Hottentot !

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

11 Juli 2012 | Japan, Katsuura

Katsuura, woensdag 4 juli

Om 5 uur gaat de wekker, en om 6 uur het ontbijt. Mijn tas deze keer helemaal gepakt en klaar. Tot 5 minuten voor 6 hoor ik bij mijn buurman niets. Door de raam zie ik voor het eerst de zonsopkomst. Ai… het ziet er uit als een zonnige dag. Dat betekent heet!

Het ontbijt is weer fantastisch en de eigenaar zo vriendelijk!
Jean en ik spreken af dat we vandaag apart starten en wel zien waar we elkaar tegenkomen. In ieder geval heeft hij voor ons de volgende slaapplek geboekt. Een korte dag zodat we voor de bergetappe uitkomen.

Ik begin om 7 uur te lopen in de nu al warme zon. Meteen na de start word ik het bos in berg op ingestuurd. Ai die stijve benen moeten weer even wennen, maar de voeten lijken een goede opknapbeurt te hebben. Het is maar een kort stukje omhoog en dan ben ik er. De eerste tempel van vandaag. Erg rustig en kalm en ik probeer de grote bel te luiden, wat moeilijk gaat. De klusjesman komt er bij en probeert het ook, moeizaam en ik nog es terwijl hij klapt. :o)

Na het bezichtigen van de tempel en het zetten van de stempels weer verder. Even zoeken naar het pad en dan een stukje omlaag over asfalt en omhoog een donker stukje bamboobos in. Ik weet zeker dat deze grond nooit in het jaar ook maar even droog is… Ik kijk goed uit voor spinnenwebben en vooral spinnen. Die overal hangen. Mijn deet tegen de muggen helpt niet al te veel... maar lopen met lange pijpen is echt te heet.

Na de bossen over dijkjes tussen de rijstvelden en zo naar een iets grotere weg. Het is rond 8 uur en op de rustige weg een aantal auto’s en leerlingen die op weg naar werk en school gaan. Even later rijdt een oud manneke op de fiets met sigaret in zijn hand recht op me af. Hij grijpt in zijn mand en stopt me 6 pruimen in mijn hand, osetta! Och wat lief weer en wat ontzettend lekker. Fris!
En via een mooie weg kom ik bij tempel 19. Midden in een klein stadje. Het is 9 uur en ook hier erg rustig. Lekker. Er zijn hier meer verschillende hoofd en kleine tempels om te bidden. Mooi en vredig. Mijn stempel en weer een stukje terug over dezelfde weg. Jean zie ik niet.

Ik sla weer een mooie rustige asfaltweg in. Mooi met de zon op de rijstvelden en de bergen om me heen. Toch geniet ik niet zo want het is zooo heet in de zon. En mijn voeten begin ik nu al weer te voelen. Ik snap er niets van. Dit is zo nieuw voor me…
Ik hoor een grote plons in het kanaaltje naast me en nog een. Het blijken grote schildpadden! Zo maar aan het zwemmen, en steeds als ik langs kom duiken ze diep weg! Bijzonder!

Dan kom ik op een grote asfaltweg uit en de vrachtwagens rijden hard langs. Gelukkig wel een voetpad, maar mijn hoed waait steeds af en mijn tempo gaat niet echt hard…
Dit zijn de minder leuke stukken om te lopen. Langs drukke wegen met razende auto's. Niet onveilig, dat niet. Nog niet...
Even in de schaduw op een muurtje. Even op mijn rug, voetjes de lucht in. Ik zou wel kunnen slapen. 11 uur en al 4 uur bezig en 6 uur op. Slaapppp. The Police in mijn oren en weer verder. Langs de weg, soms met voetpad, vaak niet. Auto’s soms dicht langs je. Niet altijd prettig.

En ineens ben ik al dichterbij dan verwacht. Hoe fijn! Nog het laatste kilometertje, en zowaar, ik herken het hotel. Rust!
Het is closed… huh. Ik kan de deur openschuiven en ik bel aan. Een slaperige man komt eraan druk japans pratend. Ik gebaar dat we gereserveerd hebben, maar het blijkt te vroeg. Het is pas 12 uur (jippie!) en ik kan om 15 uur terugkomen. Mijn spullen kan ik hier laten.
Fijn!
Dus hup laptopje mee en wat spulletjes in een plastic tas. Aan de overkant in het winkeltje lunch (chocobroodje en zoute chips en een colaatje) halen en op het bankje voor het hotel installeren. Benieuwd hoe de dag van Jean eruit ziet.

Jean komt tegen half 3 ineens aanlopen. We kletsen bij over onze dag en over de planning van de komende 2 dagen. Jean heeft nog 2 loopdagen en wil graag tempel 23 bereiken.

Na het douchen en onsen maken we een ommetje op onze slippers. Fijn dat mijn voetjes weer werken. Het is de hele middag bewolkt geweest en nu regent het af en toe een drupje. We lopen een mooi weggetje door de rijstvelden, echt genietend. We lopen terug langs de winkel om ons eten en drinken voor morgen in te slaan. 6 uur lang niets te halen. En ik trakteer op een heerlijk softijsje. Fijn zo’n land waar je eindelijk es een keer alles kunt eten!

En na het avondeten... weer op tijd naar bed!

Statistics:
gelopen van 7.00 tot 12.00 uur
netto 4.30 uur gelopen
afstand 14,6 km
> 138 meter
< 132 meter

Het weer:
30 graden in de zon!
In de middag bewolkt, in de avond buitje regen.

Eten:
Japans ontbijt
Chips, chocobroodje en cola voor lunch
Veel water
Japans avondeten

12 juli 2012 08:16 | Door: Carel
Ik zie wel voor het weer hoef je niet naar Japan. Ook regen en spinnen. Houd er de moed maar in! Hoie

12 juli 2012 18:24 | Door: Inez
Wat goed om te lezen dat je af en toe een tempelmaatje hebt. Denk aan je...

13 juli 2012 12:55 | Door: Lodewijk den Breejen
Dat ijsje heb je zo te lezen dik verdient! Sterkte ermee, en geniet ze!

• 12 Juli 2012 - 08:16

Carel:

• 12 Juli 2012 - 18:24

Inez:

Wat goed om te lezen dat je af en toe een tempelmaatje hebt. Denk ann je...

• 13 Juli 2012 - 12:55

Lodewijk Den Breejen:

Dat ijsje heb je zo te lezen dik verdient! Sterkte ermee, en geniet ze!