Trekkingdag 12: Machermo – Gokyo #1 - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Trekkingdag 12: Machermo – Gokyo #1 - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Trekkingdag 12: Machermo – Gokyo #1

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

14 Januari 2016 | Nederland, Nederland

What a beautiful day!!

Vannacht was weer pretty cold. De ramen van mijn kamertje zijn bevroren, maar in mijn slaapzakje is het warm. Alleen dat moment van eruit komen …
Als we ontbijten komt de zon over de bergen en schijnt recht op de binnenplaats. De gevoelstemperatuur schiet 10 graden omhoog!
Een half uurtje later gaan we omhoog. Naar Gokyo Village op 4790 meter. De laatste pleisterplaats in deze vallei. Het wordt de hoogste plek waar ik ooit heb geslapen op deze wereld. Hier zullen we een paar dagen blijven om de vallei te verkennen.

We stijgen eerst op een klimmetje wat in de zon lekker warm voelt. Daarna volgen we een zandpad over grasland. De bergen rechts van ons stralen al in de zon. De bergen links in de schaduwkant voelen koud en donker aan. Af en toe komt er een ijzige wind over ons. De hoge Cho Oyu straalt in de verte en het voelt of de wind regelrecht van de berg de vallei in komt. Wat een geweldige vallei om in te lopen! Dit is de Himalaya op haar best!

Na de laatste huisjes verandert het grasland in een rotsveld. Dan komt een klim. Stenen traptreden langs de wand van Chadota (5360m). En dat is ineens pittig! Onmogelijk om binnen je ademhaling te blijven. *puf*
Aan het einde van de trap komen we bij een klein ijzeren brugje met bevroren stukken waterval. Over het brugje komen we in een veld van “stenen mannetjes”. Torentjes van stenen die mensen opstapelen. Normaal als een soort wegwijzer op moeilijk zichtbare routes, nu gewoon als een soort van “geluksmannetjes”. Een mooi gezicht.

Sancha wijst naar een meertje. Het eerste heilige meer van Gokyo. Er zijn er 5 in totaal in de Gokyo Vallei. De kleur is helder diepblauw. En er zwemmen gouden eenden in, op 4500 meter hoogte wel te bedenken!
We lopen door en zijn in een arena van prachtige bergen! Daar is het tweede meer. Veel groter en bevroren. Ondertussen zijn de anderen die ik onderweg heb ontmoet bij ons geraakt. Iedereen is verbaasd over de “stunning views”!
En zo komen we na een bocht bij het derde heilige meer. Prachtig blauw met Gokyo aan haar oever. Stralend witte Cho Oyu erachter. Wat een uitzicht!!

En vol verwondering lopen we door naar de zonnige Gokyo Namaste Lodge. Onze kamers en de eetkamer zijn superzonnig. Dus warm! Het is 13 uur. Lunchtijd!

Kus
Natasja