Strandfietsen... - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Strandfietsen... - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Strandfietsen...

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

30 Oktober 2011 | Tanzania, Dodoma

zaterdag 15 oktober

In tegenstelling tot de voorspelde regen is het een prachtige ochtend. Ik heb een fietsje gehuurd en ben van plan om deze keer over het strand naar Jambiani in het zuiden te fietsen. Annemarie en Erik hebben laten weten dat ze met kennissen (met hun auto) ook naar Jambiani komen. We spreken af bij de Blue Oyster, het kleine hotelletje dat aan de prachtige zee van Jambiani ligt.

De zwarte mountainbike die ik eerst had is bezet en is eigenlijk de enige 'goeie'. De fiets die ik nu heb is ruk! Het mandje voorop is wel handig, maar de band is half slap, de ketting loopt eraf, hij trapt door en alleen de voorrem doet het... en dat is niet relaxt als je heuvel af gaat! Een slappe band op het strand, ondanks dat het hard zand is, is ook niet fijn, en gelukkig helpen lokale vissersmannen me de ketting er terugopleggen. Als ik in Paje aankom toch maar even bellen om de fiets om te ruilen! :D

Ondanks deze handicaps is het toch wel lekker om over het strand te fietsen. Het waait redelijk - ik moet tegen de wind in - en de zon schijnt. En ik bedenk dat dit nog een goeie dag was geweest voor te kitesurfen...
Ik bewonder weer de bedrijvigheid van de zeewiervrouwen in het water. Het blijft een bijzonder gezicht...

In Paje aangekomen fiets ik door het dorpje. De bouwstijl komt overeen met zoveel landen die ik al heb mogen bezoeken en waar de welvaart minder is. Opvallend is hoe droog het echter is! De straatjes zijn 1 grote zandbak! Alles is droog, stoffig en zanderig. Nergens een tuintje of een plantje. Af en toe een palmboom... Toch is het wel mooi hier door de straatjes te fietsen en roept iedereen vriendelijk Jambo Mambo. Ik deel wat stickertjes uit aan kleine kindjes.

Paje staat in de boeken als erg toeristisch. En ik was al blij een beetje van deze toeristenmassa weg te zijn. Maaar... ik zie het niet. Waar is dat drukke toeristencentrum???? Het dorp is groot, local en droog. Aan het strand is een rits kleine hotelletjes, resortjes, bungalowtjes en strandtentjes. De duikscholen en kitesurfscholen zitten hier. Verder nog Paje by Night, als kroegje slash restaurant en 4 souveniershopjes die allemaal hetzelfde hebben!
Jep... echt súper toeristisch!

De fiets wordt omgeruild en ik koop in de lokale winkel een pak luiers waar Annemarie om gebeld heeft.
Terug op het strand kom ik Brad tegen van het kitesurfcentre. Ook hij is verrast over het goeie weer en vindt het jammer dat het centre al gesloten is. Zelf denkt ie vanmiddag nog op het water te gaan.
Het is nog eb en ik loop door de watergeulen en het slik weer ver de lagune in om te genieten van het werk van de vrouwen en vissersmannen. Een eenzame kitesurfer (met bandit kite) geniet in de tweede lagune van de wind. Prachtig om em een tijdje bezig te zien.

Na een uurtje pak ik mijn mountainbikeje weer met de pak luiers tussen de stangen geklemd en fiets over het strand verder. Deze fiets is veel beter, maar toch heb ik al snel spijt van mijn keuze over het strand te fietsen... Het waait zooo hárd!!!!! En ik moet wel een uur lang hier tegenin beuken. Ik ben kapot!!! Toch doorzetten want wil nu ook wel zien wat er aan deze kant te halen is, hahaha.

Het strand verandert in rotsen. Bij eb nu niet zo mooi. De bocht om bij kliffen, die door de golven helemaal uitgehold zijn, en dan blijkt nog een heeeel eind fietsen met nóg meer wind!! Veel locals op het strand en de vele schelpjes knarsen onder mijn fietsbanden. Soms is het slik zo kleiig dat mijn banden wegzakken. Het is wel prachtig!

Als ik aankom bij de Blue Oyster en mijn fiets de trap optil ben ik moe en verhit. En als ik onverwachts langs een spiegel kom lach ik me rot om mezelf: vuurrode kop, nat van het zweet en piekharen door de harde wind. :D

Annemarie, Erik en Jua zitten met hun kennissen boven aan de lunch. Prachtig uitzicht over de zee. Maar zonnig is het niet meer. In de verte donkere luchten en donkere regenwolken trekken richting Paje waar we even later zien dat het er uren zal regenen. Wow, dus toch geen surfen daar...
En ik ben blij dat ik hier zit! Ondanks de donkere lucht is het toch 30 graden en 25 graden in het water... niet slecht hè! hihi.
Het wordt vloed en de zee wordt mooier en mooier. Dit is echt een prachtig plekje!!

Om half 5 fiets ik terug. Het is een uurtje fietsen en rond zessen begint de schemering. Deze keer over de hoofdweg terug omdat het vloed is. Donkere regenwolken komen snel onze kant op. Ik hoopte nog wat foto's te kunnen maken in Jambiani, maar moet mijn spullen in de waterdichte zak stoppen (halleluja voor mijn geweldig Fjallraven zak!). En voordat ik het dorp uit ben regent het al en als ik het asfalt raak ben ik al zeiknat. Lekkere tropische regenbui... Lekkere warme regen als een warme douche! In ieder geval warmer dan de douche van mijn bangalowtje!!! :D :D

Na Paje regent het nog maar zachtjes, en van alle kanten klinken de jambo's mambo's weer.... Echt relaxed en vooral genieten!
Na de douche (kouwe deze keer) weer een relaxte avond met Carlo en Saskia die naar Stonetown zijn geweest. Terugkijkend op een moooie dag!

Morgen ga ik 2 dagen naar Stonetown, logeren bij Erik, Annemarie en Jua.

Donkere-lucht-en-warme-douche-kusjes