Strandfietsen... - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Strandfietsen... - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Strandfietsen...

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

30 Oktober 2011 | Tanzania, Dodoma

zaterdag 15 oktober

In tegenstelling tot de voorspelde regen is het een prachtige ochtend. Ik heb een fietsje gehuurd en ben van plan om deze keer over het strand naar Jambiani in het zuiden te fietsen. Annemarie en Erik hebben laten weten dat ze met kennissen (met hun auto) ook naar Jambiani komen. We spreken af bij de Blue Oyster, het kleine hotelletje dat aan de prachtige zee van Jambiani ligt.

De zwarte mountainbike die ik eerst had is bezet en is eigenlijk de enige 'goeie'. De fiets die ik nu heb is ruk! Het mandje voorop is wel handig, maar de band is half slap, de ketting loopt eraf, hij trapt door en alleen de voorrem doet het... en dat is niet relaxt als je heuvel af gaat! Een slappe band op het strand, ondanks dat het hard zand is, is ook niet fijn, en gelukkig helpen lokale vissersmannen me de ketting er terugopleggen. Als ik in Paje aankom toch maar even bellen om de fiets om te ruilen! :D

Ondanks deze handicaps is het toch wel lekker om over het strand te fietsen. Het waait redelijk - ik moet tegen de wind in - en de zon schijnt. En ik bedenk dat dit nog een goeie dag was geweest voor te kitesurfen...
Ik bewonder weer de bedrijvigheid van de zeewiervrouwen in het water. Het blijft een bijzonder gezicht...

In Paje aangekomen fiets ik door het dorpje. De bouwstijl komt overeen met zoveel landen die ik al heb mogen bezoeken en waar de welvaart minder is. Opvallend is hoe droog het echter is! De straatjes zijn 1 grote zandbak! Alles is droog, stoffig en zanderig. Nergens een tuintje of een plantje. Af en toe een palmboom... Toch is het wel mooi hier door de straatjes te fietsen en roept iedereen vriendelijk Jambo Mambo. Ik deel wat stickertjes uit aan kleine kindjes.

Paje staat in de boeken als erg toeristisch. En ik was al blij een beetje van deze toeristenmassa weg te zijn. Maaar... ik zie het niet. Waar is dat drukke toeristencentrum???? Het dorp is groot, local en droog. Aan het strand is een rits kleine hotelletjes, resortjes, bungalowtjes en strandtentjes. De duikscholen en kitesurfscholen zitten hier. Verder nog Paje by Night, als kroegje slash restaurant en 4 souveniershopjes die allemaal hetzelfde hebben!
Jep... echt súper toeristisch!

De fiets wordt omgeruild en ik koop in de lokale winkel een pak luiers waar Annemarie om gebeld heeft.
Terug op het strand kom ik Brad tegen van het kitesurfcentre. Ook hij is verrast over het goeie weer en vindt het jammer dat het centre al gesloten is. Zelf denkt ie vanmiddag nog op het water te gaan.
Het is nog eb en ik loop door de watergeulen en het slik weer ver de lagune in om te genieten van het werk van de vrouwen en vissersmannen. Een eenzame kitesurfer (met bandit kite) geniet in de tweede lagune van de wind. Prachtig om em een tijdje bezig te zien.

Na een uurtje pak ik mijn mountainbikeje weer met de pak luiers tussen de stangen geklemd en fiets over het strand verder. Deze fiets is veel beter, maar toch heb ik al snel spijt van mijn keuze over het strand te fietsen... Het waait zooo hárd!!!!! En ik moet wel een uur lang hier tegenin beuken. Ik ben kapot!!! Toch doorzetten want wil nu ook wel zien wat er aan deze kant te halen is, hahaha.

Het strand verandert in rotsen. Bij eb nu niet zo mooi. De bocht om bij kliffen, die door de golven helemaal uitgehold zijn, en dan blijkt nog een heeeel eind fietsen met nóg meer wind!! Veel locals op het strand en de vele schelpjes knarsen onder mijn fietsbanden. Soms is het slik zo kleiig dat mijn banden wegzakken. Het is wel prachtig!

Als ik aankom bij de Blue Oyster en mijn fiets de trap optil ben ik moe en verhit. En als ik onverwachts langs een spiegel kom lach ik me rot om mezelf: vuurrode kop, nat van het zweet en piekharen door de harde wind. :D

Annemarie, Erik en Jua zitten met hun kennissen boven aan de lunch. Prachtig uitzicht over de zee. Maar zonnig is het niet meer. In de verte donkere luchten en donkere regenwolken trekken richting Paje waar we even later zien dat het er uren zal regenen. Wow, dus toch geen surfen daar...
En ik ben blij dat ik hier zit! Ondanks de donkere lucht is het toch 30 graden en 25 graden in het water... niet slecht hè! hihi.
Het wordt vloed en de zee wordt mooier en mooier. Dit is echt een prachtig plekje!!

Om half 5 fiets ik terug. Het is een uurtje fietsen en rond zessen begint de schemering. Deze keer over de hoofdweg terug omdat het vloed is. Donkere regenwolken komen snel onze kant op. Ik hoopte nog wat foto's te kunnen maken in Jambiani, maar moet mijn spullen in de waterdichte zak stoppen (halleluja voor mijn geweldig Fjallraven zak!). En voordat ik het dorp uit ben regent het al en als ik het asfalt raak ben ik al zeiknat. Lekkere tropische regenbui... Lekkere warme regen als een warme douche! In ieder geval warmer dan de douche van mijn bangalowtje!!! :D :D

Na Paje regent het nog maar zachtjes, en van alle kanten klinken de jambo's mambo's weer.... Echt relaxed en vooral genieten!
Na de douche (kouwe deze keer) weer een relaxte avond met Carlo en Saskia die naar Stonetown zijn geweest. Terugkijkend op een moooie dag!

Morgen ga ik 2 dagen naar Stonetown, logeren bij Erik, Annemarie en Jua.

Donkere-lucht-en-warme-douche-kusjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

Zanzibar

Recente Reisverslagen:

10 November 2011

En tot slot...

09 November 2011

En dan kwam de zon op...

08 November 2011

Zzzzzzzanzibaaaaaaaaaaaaarrr !!!

08 November 2011

Kilimanjaro... en de wondere wereld

08 November 2011

In de vroege ochtend...
Natasja

Welkom op mijn reissite !! Check hier waar ik op de wereld uithang en wat ik allemaal meemaak ! Samen met Maria en later met Christel ! Tenminste… als ik tijd heb om hier berichtjes voor jullie achter te laten. Want met een wereld te ontdekken… Spannende, ontroerende, saaie, spontane, indringende, ontnuchterende, fantastische, schrikbarende, opwekkende (en nog veel meer) berichtjes zullen jullie hier misschien kunnen vinden (maar misschien ook niet). En wie weet ook een fotooke af en toe ! En…als jullie tijd hebben, laat dan ook eens een berichtje achter ! Wil je een meer persoonlijk berichtje achterlaten dat niet voor iedereen te zien is, dan kun je ook mailen naar natasjamarcus@kpnplanet.nl. Iedereen persoonlijk terugberichten kost veel tijd, is de ervaring. En reistijd is te spannend om te verliezen… Dus, verwacht niet altijd een berichtje terug. Hoop dat jullie een beetje mee genieten van onze belevenissen !! See you soon (but not to soon) ! Reiskusjes van Natasja P.S. Alvast fijne kerstdagen en a happy new year !! Want ik ben er nie !

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 518458

Voorgaande reizen:

27 November 2014 - 30 December 2014

Nepal - Gokyo meren en Everest Base Camp

05 Maart 2014 - 20 Maart 2014

Brazilië - Pipa

29 December 2013 - 29 December 2013

Korte reisjes 2013

17 Februari 2013 - 24 Februari 2013

Wintertocht in de Alpen 2013

25 Juni 2012 - 30 Augustus 2012

88 tempeltocht van Shikoku - Japan

02 Oktober 2011 - 24 Oktober 2011

Zanzibar

03 December 2010 - 26 December 2010

Nepal - Langtang & Helambu

06 December 2009 - 29 December 2009

Nepal - Annapurna Circuit

17 December 2008 - 30 Januari 2009

Thailand - Cambodja - Vietnam

06 Oktober 2007 - 02 Maart 2008

China - Nepal - Nieuw Zeeland - Thailand

Landen bezocht: