Dalla dalla en de local bus! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Dalla dalla en de local bus! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Dalla dalla en de local bus!

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

31 Oktober 2011 | Tanzania, Dodoma

Hoe werkt dat nou met die dalla dalla's???

Prachtige momenten meegemaakt met het reizen met de locals! Vaak ben ik de enige blanke die er in zit! Jammer. Voor de anderen. Want buiten dat het echt super goedkoop is, is het steeds weer een grappige ervaring om met de dalladalla of met de gesloten local bus mee te reizen! Durven de anderen niet? Of is dit nu het verschil tussen het zijn van toerist of het zijn van reiziger...? ;)

Ga met me mee!

Wat is het verschil tussen de dalla dalla en het gesloten busje? Het systeem is hetzelfde, maar de dalla vervoert ook goederen, de busjes alleen mensen (en okay, een paar manden)
Over het hele eiland is er het "openbaar vervoer" in de vorm van deze open en gesloten busjes.

En het is het makkelijkste wat er is! Nou ja... okay in Stonetown is het even flink puzzelen waar je nu moet zijn. Maar, alle begin is moeilijk! Moet ik nu zijn op de plek waar een stuk of 10 dalla's staan? Of op de plek waar 40 krakkemikkige busjes in alle soorten en maten staan? Chaos!
Toch is er orde in de chaos! Al lijkt het van niet. Iedereen weet waar ongeveer de juiste bus staat of vertrekt. En hulp in het begin is zeeeer welkom!

Zit je er dan in, dan is het een groot avontuur dat steeds weer anders is!
Voordeel van het systeem is dat je overal langs de weg de dalla en bus aan kunt houden, laten stoppen en in kunt stappen. Ook kun je stoppen en uitstappen waar je maar wilt. Altijd is een chauffeur en busboy aanwezig. De laatste staat bij de dalla achterop de plank. Moet je uitstappen, dan slaat de busboy achterop de dalla met een muntstuk tegen een ijzeren stang. Het teken voor de chauffeur om te stoppen! Lekker makkelijk dus!
Het nadeel van het systeem is dus dat je geen haast moet hebben of op tijd ergens moet zijn! Duurt een ritje van Stonetown met een taxi ongeveer een uurtje. Met de dalla doe je er anderhalf tot 2 uur over. Met pech zelfs langer.

Maar het is het steeds weer waard!
Begin je met 10 man in de dalla of bus. In notime zit je knus met 25 man. Zit de dalla vol?? Onmogelijk! Steeds als je denkt het past écht niet meer... Fout. Die 2 volwassenen en 4 kinderen passen er écht nog wel bij! De kinderen worden op schoot genomen. In een busje zit men met 3 man op 2 stoelzittingen. En in de dalla wordt net zolang op de bank gewikt dat de heupen er toch net tussen passen! En niemand die moeilijk doet! ;)

Het dak ondertussen vol met allerlei goederen. Ook het "middenpad" in de dalla staat vol met emmers, tassen of manden. Fijn als je uit moet stappen... en dubbelgebogen van achteruit, over de spullen, zonder op de voeten te staan, tussen uitstekende knieen en met je eigen spullen uit moet stappen....
En let op! Achter in de hoekjes wil je niet terechtkomen... met klemgezeten knietjes tussen 25 anderen is niet zoooo comfortabel! En denk je dat je je lesje wel geleerd hebt en ga je dicht bij de uitgang zitten... hoe meer mensen erbij komen, hoe meer heupen en knietjes er tussen moeten, hoe meer je naar achteren en naar achteren naar het hoekje schuift... of je nu wilt of niet. Maar... uiteindelijk word je ook daar ervaren in! ;)

In de gesloten bus is het ook vaak staan. Een andere keer word ik gebaard om te gaan zitten op een jerrycan die iemand in het gangpad heeft staan. Lekker makkelijk zitje! Blijkt een rit later dat een bus zo'n 2 of 3 van die jerrycans heeft. Standaard. Als extra zitjes als het nodig is... ;)

Mijn laatste ritje met de bus van guesthouse naar Paje was zo komisch! We zitten te vol en op een of andere manier wil de busboy deze keer niet dat er iemand staat. Dus hup, ook ik met 3 man op de zitting. De busboy pusht, roept, en zorgt dat iedereen zit. Een jongeman en vrouw worden via de laadklep achter de achterbank in de bus gezet. Het gekwebbel klinkt inmiddels als Swahili bekvechten. Dan is duidelijk waarom... een politiecontrole (wat hier hier nogal eens gebeurt onderweg om busjes, lading en papieren te controleren) De man en vrouw duiken achter de bank omlaag... iedereen zit. Blijkt dat officieel niemand in de bus mag staan en moet zitten.
Als we verder rijden komen de kopjes weer omhoog en iedereen lacht! :D

Daar doet "Samuel Jackson" niet moeilijk over. Samuel a.k.a. als Hassan is een busboy die ik een paar keer heb getroffen. Hij lijkt van uiterlijk en stem (weliswaar Swahili) echt op een jonge Samuel Jackson, dus noem ik em steeds zo.
Zegt het bordje in de bus "16 persons" en "no standing"... ik heb er wel bijna 30 geteld. Politiestop? Samuel kan zo praten dat de agenten steeds in de lach geschieten en de bus weer door mag rijden.
Hoe krijgt ie het voor elkaar??

En tijd... iedereen heeft de tijd. Niemand doet moeilijk. Duurt het 10 minuten voordat alles op het dak is getild, dan duurt het maar 10 minuten. Stapt er iemand in net voor een winkeltje, dan is de kans groot dat er even mensen uitspringen die snel even een broodje of wat fruit kopen. En iedereen wacht geduldig... Dan springt de chauffeur er weer even uit en is even weg. Iedereen blijft rustig zitten. Er wordt niet gemopperd, er wordt niet geklaagd. (Zou je bij ons eens moeten proberen???)

Ook Annemarie en Erik hebben een mooi verhaal als ze op een dag met de dalla naar mij komen. Op het moment dat de dalla weg wil rijden komen ze er achter dat ze iets voor de baby vergeten zijn. Stop!! De dalla wordt gevraagd even te wachten, Erik sprint naar hun huisje dat dichtbij ligt, en sprint weer terug. Niemand doet moeilijk, of het de gewoonste zaak van de wereld is! Whahaa, dat is toch geweldig!

En tijd moet je ook hebben als je onderweg ergens een dalla of busje moet hebben. Soms volgen ze elkaar achter snel op. Soms moet je een uur wachten. Omdat ze overal stoppen en laden en lossen is er geen vast tijdschema. Gelukkig is mijn max een half uurtje. Het enige zekere aan dit systeem is dat ze alleen bij daglicht rijden. En dat je de laatste uit Stonetown - vertrek tussen 16.30 en 17 uur - niet wilt missen als je nog in Bellevue wilt komen die dag...

En denk je dat je teveel betaald? Niets van dat! Wij betalen net zo veel - of beter gezegd weinig - als de locals. Kost een enkel ritje met de taxi naar Stonetown 50 dollar, ik betaal in de dalla nog geen 1 dollar. Kost een enkel ritje naar het noorden 80 dollar, ik betaal 3 dollar heen en terug. En okay, ik doe er een stukje langer over, maar heb steeds weer een nieuw avontuur!!!

Jep... heb een hooooop fun gehad in de dalla!!!!!! De manier om local te gaan!!! :D :D :D

Let's-go-local-kusjes

P.S. Tja, je moet wel een beetje tegen "vervelende" luchtjes kunnen...