En nog meer bubbels... - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu En nog meer bubbels... - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

En nog meer bubbels...

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

05 November 2011 | Tanzania, Dodoma

donderdag 20 oktober

Gisteravond de duik naar Stingray City toch geboekt voor vandaag! Ben benieuwd of we ze zien! Ik heb maar 1 duik geboekt, en dat betekent dat ik de andere duik gewoon op de boot blijf of even snorkel.

Grappig hoe dat gaat als je nu de duikschool 's morgens binnenstapt. Nu kun je het kunstje en voelt alles vertrouwd. Hoor je er al bij. ;)
Deze keer zijn we maar met 4 duikers in totaal, ik en 3 oostenrijkers. De eerste duik zal buiten het rif zijn, de tweede binnen het rif... Stingray City. Na de briefing zegt Wycliffe dat ik de andere duik toch gewoon mag doen. Ik krijg em van hem kado. Wat lief! Hij zegt dat hij kan zien of iemand graag wil duiken, dus de tweede duikfles staat ook al voor me klaar op de boot. Cool!

De boottocht is weer lekker! De zee een stuk minder wild dan gisteren. Grote mooie wolken boven het eiland. Genieten!
Al snel zijn we op de plek van bestemming en plonzen we in het water. De duik van 50 minuten blijkt een fantastische!! In pracht de som van beide duiken van gisteren!! Zooooo mooi!! Het koraal is prachtig!! En de vissen... zoveeeeel vissen!!! Het is nu écht letterlijk in een aquarium vol met de meest prachtige vissen zwemmen!!

Grote scholen in alle soorten, groot en klein, fel gekleurd of in schutkleur. Onder een overhangende rotssteen roodwitte tentakels. Megagroot! Zijn het kreeften bij elkaar? Ze zien er heel anders uit. Volgens de viskaart blijken het 2 of 3 garnalen te zijn geweest! Een grote soort met megalange tentakels. Drie keer zien we een Lionfish. Ze zweven letterlijk in het water! Prachtig maar gevaarlijk. Evenals weer de Scorpionfish die op een rots lijkt. Grote scholen zwarte unicornfish, eenhoornvissen. Allerlei soorten Bannerfish en Butterflyfish. En nog veeeeeel meer. Het is zooooo mooi!
Deze duik is nog es écht een kadootje!!

En ook al een Stingray gezien! ;)
Wycliffe vertelde dat ik er gisteren ook al gezien had, terwijl ik beweer van niet. We oefenen het teken voor de Stingray voor het geval we er onderwater zien. En jawel! Onderwater wijst hij onder een koraalrots en maakt het teken van Stingray. En daar ligt er eentje, lijf in het zand beschut onder de rots, de staart er aan de andere kant uit. En inderdaad, gisteren heb ik zo'n staart gezien en dacht ik dat het een soort plant of stok was. Tja.. soms wijst een divemaster onderwater iets aan waarvan je geen flauw idee hebt wat ie bedoeld!! Dat was dus zo'n gevalletje. :D

Dan voor de tweede duik naar de lagune binnen het rif. Naar de echte Stingray plek. Het is hier minder diep, dus onze duik zal slechts tot 15 meter gaan. Als we naar beneden gaan valt het eerst wel wat tegen. De bodem is zanderig, het water troebel, slechts zo'n 15 meter zicht. Maarja... daar liggen wel de Stingrays al in het zand! De gele bluespotted Stingray's. Mantra's in het klein en gevaarlijk. Dus er flink boven hangen en niet te dichtbij. Prachtig om ze over de bodem te zien zweven als ze zich verplaatsen. Cool!!!!
Als we de duik vervolgen komen we bij koraal en zien we verder geen stingray's meer. De viswereld is hier minder uitbundig, maar nog steeds wel leuk. Het koraal is nu een soort grote rots, met een wand vol paddestoelenkoraal. Mooi! Na de vele mooie vissen, nu een aantal lelijke (maar wel mooi in hun lelijkheid haha) Zoals de Crocodile Fish en de Silver Sweetlips (wat dan wel weer een mooie naam is haha).
Toch een mooie duik! En na 45 minuten zitten we weer op de boot terug naar de kust. Om opnieuw verliefd te zijn op dat water...

Als ik bij het invullen van mijn logboek op mijn fishkaart kijk blijkt dat we - op de grote vissen zoals haaien en dolfijnen na - wel driekwart van alle vissen op deze kaart gezien hebben vandaag! Het was echt amazing!!!
Ik bedank Wycliffe hartelijk voor de prachtige eerste duik en steek em een goeie tip toe. En loop vervolgens het strand van Paje op naar een klein resortje verderop. Erik, Annemarie en Jua zijn naar Paje gekomen en zitten al aan het zwembad van dit plekje dat zij kennen. Aan het zwembad met zicht op de zee. Jua groeit en groeit. Het is zo'n lekker ventje! Alhoewel hij nog niet veel meer doet dan slapen en aan de borst zitten. Maar zijn blauwe oogjes kijken al helder deze prachtige wereld in!
We eten samen en spelen nog een potje kaarten. Verplaatsen lekker naar het strand en zwemmen in het warme water. Fijn om nu ook echt wat te relaxen aan het strand. Het leven is echt goed! :D :D

Ze gaan weer met de dalla naar huis, ik lekker over het strand terug. Het blijft mooi om het leven op het strand te zien. Een groepje gespierde pubers die op het harde strand aan het breakdancen zijn. Een gezellig dikke zanzibariaanse dame in de mooie kleurige kleren die met moeite maar enthousiast sit-ups aan het doen is. Ze giechelt als ik voorbij kom maar gaat lekker door.
Prachtig!

En weer een relaxte avond in Bellevue. Lekkere cocktails, lekkere hapjes om de eerste honger te stillen. En steeds weer dat overheerlijke eten! Al bijna 3 weken lang de meest lekkere en verse visgerechten. Met heerlijke salades.
Deze keer eet ik met een andere Nederlandse (wat oudere) vrouw die hier een paar dagen is.
En sluit ik af met een pot thee op mijn eigen verandaatje in de houten stoel. Luisterend naar het krijsen van de bushbaby aan de andere kant van de tuin. Genietend van het geluid van de golven. Kijkend naar de joekel van een vleermuis die recht voor mijn huisje druk zijn rondjes vliegt. Iedere avond weer.

De dagen tellen af...

Gevaarlijke-visjes-kusjes

P.S. De onderwaterfoto's zijn klaar! En zoals altijd... minder goed als dat je hoopt. Door je eigen ogen is het altijd prachtig en zie je megaveel vis. Op de foto's is er geen licht op 18 meter en worden het zoekplaatjes naar vis. Dus doe je best ;) Soms licht de flitser wat op, mits je dicht genoeg bent.