De 88 tempeltocht van Shikoku - Reisverslag uit Osaka, Japan van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu De 88 tempeltocht van Shikoku - Reisverslag uit Osaka, Japan van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

De 88 tempeltocht van Shikoku

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

27 Juni 2012 | Japan, Osaka

Mosi Mosi uit Japan!
Hallo!

Ik heb er al twee bijzondere dagen in Japan opzitten! Eerst een beetje aan het acclimatiseren. Zit in een flinke slaapachterstand, maar ook al vol van verhalen! Toch zullen die nog even moeten wachten. Want ik zou jullie nog eerst uitleggen wat de 88 tempeltocht van Shikoku in Japan nu precies is.

Laat me jullie meenemen...

De tocht
De beroemde 88 tempeltocht is een wandeltocht over het Japanse eiland Shikoku en leidt pelgrims langs 88 boeddhistische tempels. Een wandeltocht van 1400 kilometer door steden, over bergen, door wouden, langs wegen, langs de kust, en dus langs tempels…

De pelgrims volgen bij hun tocht Kobo Daishi (ook wel Kukai genoemd), de oprichter van de Shingon stroming van het Boeddhisme in Japan. Kobo Daishi was een boeddhistische monnik die in de 9e eeuw leefde en volgens de legende grondlegger van deze tocht. Het motto van de pelgrimstocht is dan ook ‘Do Go Ni Nin’, letterlijk vertaald ‘twee reizen samen’, de reis van de pelgrim en van Kobo Daishi. Hij vergezelt en beschermt de pelgrim op zijn tocht.
De tempels vertegenwoordigen 88 menselijke zonden. Door alle tempels achtereenvolgens te bezoeken maak je je vrij van deze zonden. De tempels schijnen niet buitengewoon bijzonder te zijn, het gaat om het traject.

De route begint bij de Ryozenjitempel in Naruto City aan de oostkust van Shikoku. Deze tempel is zowel de eerste als de laatste tempel van de wandeltocht. Met de klok mee loopt de pelgrim het eiland rond en schrijft na terugkomst de naam in het zogenaamde Book of Completion. Sommige tempels liggen slechts een paar honderd meter uit elkaar, maar in het ergste geval is de afstand tussen twee tempels honderd kilometer…
Het traject voert over drukke rijkswegen, kleine dorpsweggetjes, maar ook over moeilijk begaanbare bergpaden. De pelgrim loopt door valleien, beklimt bergen, passeert meren en volgt de natuurlijke route van de kustlijn, rivieren en bergbeekjes.

Slapen in de tempel
Ongeveer de helft van de tempels heeft overnachtingfaciliteiten. Er wordt wel verwacht dat de pelgrim om zes uur ’s ochtends paraat staat voor het ochtendgebed!

Rituelen onderweg
Pelgrims zijn te herkennen aan hun witte pelgrimsshirt (hakui), de wandelstok (otsue) en de bamboehoed (kasa) die ze dragen. Het dragen van deze traditionele kledij heeft zijn voordelen; overal waar je komt word je met een enorm respect behandeld. Mensen houden je op straat aan en bieden je allerlei versnaperingen aan voor onderweg. In winkels, eetgelegenheden en hotels krijg je veelal een fikse korting. Niet zomaar. Als tegenprestatie gedenk je de weldoeners bij de volgende tempel in je gebed.

... en in de tempel
Bij iedere tempel volg je een vast ritueel. Je wast je handen, reinigt de mond, je buigt en bidt bij het betreden van de tempelgronden. Bij de twee altaars die je per tempel bezoekt, een ter ere van de hoofd-Boeddha van de tempel en een ter ere van Kukai, brand je drie stokjes wierook en een kaarsje en zing je de zogenaamde Heart Sutra, Hannya Shingyo. Daarbovenop schrijf je de mantra, je naam en persoonlijke gegevens op een papiertje en die stop je in een box naast het altaar, min of meer als bewijs dat je er ook echt bent geweest.

Japanese style?
Een Japanse boeddhist zou in zijn leven alle 88 tempels bezocht moeten hebben. Hoe hij dat doet, maakt niet uit. De hele pelgrimstocht te voet in 1 keer afleggen of in verschillende etappes door de jaren heen. Was de tocht van oorsprong een wandeltocht, nu leggen veel Japanners em met auto of bus af. Allemaal in de touringcar en alle 88 tempels in een week tijd. Japanese style. :D

En Ik? Ik ga op pad. Te voet! Dag voor dag, stap voor stap. En hoop de route te volbrengen en alle 88 tempels te bezoeken. Om vervolgens naar tempel 1 terug te gaan voor het tekenen van het Book of Completion!

88-zonden-kusjes!

En voor wie wil... een voorproefje wat me te wachten staat. Een leuk filmpje door ons mam gevonden op you tube! Hoop dat de link werkt... :)

27 juni 2012 15:21 | Door: brigitte
woaw! Fantastisch!! lieve knuffel van ons! dank je voor het mooi verslag.

27 juni 2012 15:33 | Door: Susan
Wow...respect... Ben benieuwd hoe het zal gaan, maar tempels zullen je zeker energie geven.
Succes gewenst!

27 juni 2012 16:51 | Door: Annette Dahmen
Hoi, hoi, Natasja, ik heb net het filmpje bekeken. Geweldig, maar kijk a.j.b. goed op je kaart, want je loopt zo 25 kilometer om!! Ik denk dat ik toch maar voor de touringcar had gekozen en in een week al die had tempels bezocht!! Maar ieder zijn smaak, ik heb bewondering voor je en heb vandaag alweer genoten van je verhaal en het filmpje. Wandel ze en zorg dan je "zonde-vrij" terug komt( ik zou alleen niet weten welke zonden??)

27 juni 2012 17:33 | Door: Piet en Riet
Lieve Natasja,
een goede start van de tempeltocht, we zullen je volgen. xxx

27 juni 2012 19:29 | Door: Mirjam
Meiske, als je je nou gewoon netjes had gedragen al die jaren, dan had je nu ook niet zo hoeven afzien ;-)
Dikke kus

• 27 Juni 2012 - 15:21

Brigitte:

woaw!Fantastisch!!lieve knuffel van ons!dank je voor het mooi verslag.

• 27 Juni 2012 - 15:33

Susan: