Trekkingdag 5 Thimang - Chame - Reisverslag uit Chame, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Trekkingdag 5 Thimang - Chame - Reisverslag uit Chame, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Trekkingdag 5 Thimang - Chame

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

15 Januari 2010 | Nepal, Chame

zaterdag 12 december 2009

Om half 7 sta ik gewassen en gestreken buiten voor de zonsopkomst. Nog even was er twijfel of ik em vanuit mijn slaapzak zou kijken, want ik heb de kamer met het beste uitzicht. Maar, ik laat me niet kennen, dus in de freezing kou naar buiten. En dat na een late avond met de Zwitsers. Ondanks de zeeeer ongezellige, koude, kitscherige eetkamer hebben we tot 23u zeeeer gezellig zitten kletsen (wij koud in de eetkamer; de Nepalezen lekker bij het vuur in de keuken :D). Terwijl Nepalese bedtijd toch echt een uur of 21 uur is, uiterlijk. De Duitser hebben we inmiddels omgedoopt tot "The Sjerman" zoals in "Allo Allo".
Steve de American was er ook weer, maar lag verstandig genoeg wel op tijd in bed.

Zoals verwacht is de zonsopkomst op Manaslu aan de achterkant, dus echt heel spectaculair is ie niet. En het is echt te koud om lang buiten te staan. Toch is het geheel in 360 graden rondte wel groots.

We lopen na het ontbijt rond 9 uur aan, en het zal vandaag een kortere dag worden. Als we even in de zon lopen is het meteen een stuk warmer. Maar het is van korte duur. We laten de Manaslu achter ons... Voor ons zijn er met dennenbomen begroeide bergen. Het is koel in de schaduw en de modder en plasjes op de grond zijn bevroren. We komen door een traditioneel dorp, zonder guesthouses en winkeltjes. Het is vrij groot, maar ook wat grauw van kleur. Het is bijzonder om door een dorpje als dit te lopen. De winter staat voor de deur en de kleur is ook uit het landschap verdwenen. De rijstvelden zijn voorbij, en hierboven zijn de kale aardappel- en kolenvelden en de kale appelbomen. We zijn inmiddels in Manang district gekomen, zoals aan de bevolking te zien is.

Al verder lopend laten Lamgjung (6983m) en de ontzagwekkende Annapurna II (7937m) zich weer stralend in de zon zien. Wat een sneeuwkappen en gletsjers zijn er weer te zien! Ohhh, hoe zal het straks daarboven zijn? Dichterbij al die hoge toppen...

Rond 12 uur komen we in Chame aan. Chame is het districtscentrum van Manang, en is goed uitgerust met trekkersvoorzieningen. Want alhoewel het in december rustig op het pad is en wij het alleen maar delen met een enkele andere trekker en voor de rest lokale bevolking en vele dieren, is het in oktober en november hier een topdrukte.
Chame ligt grotendeels in de koude schaduw en ik bibber al bij de gedachte hier de halve dag en nacht te zijn. Maar... aan het eind van het dorp, aan de overkant van de rivier, liggen 2 guesthouses onderaan een steile wand, prachtig in de zon. That's where we stay!!

Steve, Jurg en Peter volgen ons graag naar deze plek voor de lunch. In de zon met een heerlijk briesje, en Lamjung pal voor de deur! Een ideaal moment ook voor de eerste kleine was! Dus, hop, net als de Nepalezen alles onder de kraan met echt ijskoud water!! Bibbberrrrr! Binnen een minuut doen mijn vingers ontzettend pijn van de kou en zijn ze kei rood, en dan, och, is het goed...zijn ze gewoon ijskoud en gevoelloos. :D

Familie Marcus is er ook! 4 vrouwen en 1 man zitten om 12 uur al te kaarten, een soort jokeren maar dan met meer kaarten, en de rupees wisselen gretig van eigenaar. Saila kijkt verlangend toe en ik vermoed dat hij graag mee wil doen, maar misschien niet het geld er voor heeft. Ik wil hem wat geld toestoppen, maar vraag me af of ik hem daarmee misschien beledig in bijzijn van de anderen. Toch stop ik em na enige tijd 200 rupees in zijn hand, en zeg dat hij maar voor mij moet spelen aangezien ik geen Nepalees ken. Hij neemt het aarzelend aan, en speelt even later mee.

De zwitserse jongens lopen door, omdat ze morgen een zijroute op een hoger gelegen stuk nemen. Eindelijk eens tijd om mijn schriftje te schrijven!! Sancha en ik besluiten naar het hogergelegen deel van het dorp te lopen. Het klooster daar is helaas gesloten. Wel zien we een kleine legerkazerne en een kleine gevangenis. Een groot hek en flink prikkeldraad voor de crimineeltjes uit dit berggebied. Toch zitten sommigen hier wel 25 jaar, legt Sancha uit. Voor diefstallen (kleine straffen) maar ook voor uit de hand gelopen vechtpartijen of doodslag (hier in de bergen?!). Een tochtige plek waar je echt niet wilt zitten, lijkt me. Maar we zien een paar "inmates" lekker een spelletje buiten in de zon doen, terwijl de bewaker rustig toekijkt.

We lopen naar het lagere deel van het dorp, langs een tempel en een politieterrein met een bewaker in de ingang. Er tegenover een aanplakbord met Nepaleze posters. Ik vraag aan Sancha wat er op staat en grap: "Sancha, wanted dead or alive..." en hoor de bewaker achter me hard lachen.

Als we in de late middag terugkomen is het erg koud geworden, en verkassen we naar binnen. Ook de kaarters gaan naar de warmte van de keuken om door te gaan (echt familie Marcus door niets of niemand tegen te houden). Een Zweedse ruwe bolster van 60 en zijn Nepalese vriend uit Phokara komen letterlijk binnen gewaaid.
We hebben weer de gebruikelijke powercuts en zitten af en toe met kaarsjes aan. Voor het eerst gaat er een houtkachel aan in de eetkamer en iedereen kruipt er knus bij. Een Nepalees meisje zit te breien, terwijl haar jongere broertje grapjes met haar maakt. Na een lekkere spaghetti word ik heerlijk slaperig. Lekker knus. En ik voel me rustig en lekker blij. De dagen zullen nog zwaar worden, maar oh, wat is het al mooi...

Wasdag-kusjes


Statistics
2270m Thimang
2670m Chame
3 uur lopen
Afstand 8 km
New Tibetan Guesthouse



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Chame

Nepal - Annapurna Circuit

Recente Reisverslagen:

27 Februari 2010

Afscheid...

26 Februari 2010

Bijzondere ontmoetingen

24 Februari 2010

Terug naar Kathmandu

24 Februari 2010

Ineens weer alleen

17 Februari 2010

Trekkingdag 18 Ghandruk - Nayapul
Natasja

Welkom op mijn reissite !! Check hier waar ik op de wereld uithang en wat ik allemaal meemaak ! Samen met Maria en later met Christel ! Tenminste… als ik tijd heb om hier berichtjes voor jullie achter te laten. Want met een wereld te ontdekken… Spannende, ontroerende, saaie, spontane, indringende, ontnuchterende, fantastische, schrikbarende, opwekkende (en nog veel meer) berichtjes zullen jullie hier misschien kunnen vinden (maar misschien ook niet). En wie weet ook een fotooke af en toe ! En…als jullie tijd hebben, laat dan ook eens een berichtje achter ! Wil je een meer persoonlijk berichtje achterlaten dat niet voor iedereen te zien is, dan kun je ook mailen naar natasjamarcus@kpnplanet.nl. Iedereen persoonlijk terugberichten kost veel tijd, is de ervaring. En reistijd is te spannend om te verliezen… Dus, verwacht niet altijd een berichtje terug. Hoop dat jullie een beetje mee genieten van onze belevenissen !! See you soon (but not to soon) ! Reiskusjes van Natasja P.S. Alvast fijne kerstdagen en a happy new year !! Want ik ben er nie !

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 517732

Voorgaande reizen:

27 November 2014 - 30 December 2014

Nepal - Gokyo meren en Everest Base Camp

05 Maart 2014 - 20 Maart 2014

Brazilië - Pipa

29 December 2013 - 29 December 2013

Korte reisjes 2013

17 Februari 2013 - 24 Februari 2013

Wintertocht in de Alpen 2013

25 Juni 2012 - 30 Augustus 2012

88 tempeltocht van Shikoku - Japan

02 Oktober 2011 - 24 Oktober 2011

Zanzibar

03 December 2010 - 26 December 2010

Nepal - Langtang & Helambu

06 December 2009 - 29 December 2009

Nepal - Annapurna Circuit

17 December 2008 - 30 Januari 2009

Thailand - Cambodja - Vietnam

06 Oktober 2007 - 02 Maart 2008

China - Nepal - Nieuw Zeeland - Thailand

Landen bezocht: