Trekkingdag 6 Chame - Lower Pisang - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Trekkingdag 6 Chame - Lower Pisang - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Trekkingdag 6 Chame - Lower Pisang

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

15 Januari 2010 | Nepal, Kathmandu

zondag 13 december 2009

Er is geen ontkennen meer aan... We zijn echt in de bergen, we zijn echt in de Himalaya, en ja, het is echt koud en grillig!
En weer verandert de omgeving en natuur enorm, zoals iedere dag, en val ik van verwondering in verwondering... Het leven is hier harder en primitiever.

Na ongeveer 60 kilometer lopen vanaf ons vertrek, zijn we langzaam in de regenschaduw van de Himalaya gekomen. Het is de noordoost kant van het Annapurna massief, de zon bereikt het land hier niet altijd en daarmee is het een guur en grillig landschap...

Mijn dag begint om 6 uur. De zonsopkomst op de goede kant van Lamjung wil ik niet missen!
Er is wat bewolking boven de top als het langzaam lichter wordt. Lamjung begint roze te kleuren en even later staat hij in vuur en vlam! Wat een pracht!! En ik sta me te vergapen en te verwonderen. Verbaasd ook over het feit dat ik de enige ben die wakker is... Dan schuift de bewolking voor de zon en trekt de lucht dicht. Het spektakel heeft nog geen 10 minuten geduurd...

Na het pakken en het ontbijten is het erg guur. Inmiddels is alles bewolkt, en niemand kan zich voorstellen hoe mooi de zonsopkomst was. De eigenaar van het guesthouse kijkt omhoog en zegt dat het op de top sneeuwt. Wauw...

Tijdens de wandeling wordt de vallei voor ons steeds smaller en indrukwekkender. Hoge wanden, hoge dennenbomen, woeste rotsen, en weinig leven. De rivier naast ons, voor en achter ons witte toppen in mistige luchten. Het zal de hele dag bewolkt blijven en sneeuwen op toppen. We lopen eerst vlak, dan over rotsen, dan door een dennenbos. Dan weer met zwarte steile bergwanden die recht omhoog gaan. Buiten de bomen is het kaal en woest... indrukwekkend!
Het is lekker lopen en we fluiten wat. Na een stukje klimmen komen we langs een hoge rotswand die over ons helt. Het is alsof het pad uit de wand is gekapt. Ik voel me gigantisch klein! :D

Na een bocht hebben we vanaf een kleine brug zicht op een bijzondere bergwand. De Swargadwari Donde (4500m) wordt ook wel Heaven Door genoemd... Een grote kale, maar gladde bergwand die in een boog omlaag gaat. Een machtig resultaat van gletsjer erosie en wind. We zien em later de dag van een andere zijde, en het blijft een bizarre maar prachtige wand.

Het pad gaat steil omhoog, en ondanks de koude dag heb ik het heet van het klimmen. We lopen tussen bomen, en toch voelt het grimmig en verlaten. Als we de beklimming eindigen lopen we een vallei in die ineens heel vlak is. Het is nu aride berggebied, kaal en woest, met zogenaamde badlands. Weinig groeit hier, slechts kleine lekker geurende dennenboompjes en struiken. De wind is akelig koud hier en maakt deze kille bewolkte dag nog eens extra guur. De riviertjes en watervallen die langs de berg naar beneden komen zijn bevroren!! Zoiets heb ik nog nooit gezien... Wat een bijzonder fenomeen! Het zijn letterlijk stilstaande versteende watervallen... Hoe koud moet het hier wel niet zijn??
We lopen door Bhatang, een klein grillig dorpje, net als de natuur en de temperatuur. En ik probeer me voor te stellen hoe het voor deze mensen moet zijn die hier altijd leven. Altijd met deze woestheid, deze kaalheid maar vooral deze kou...

Rond 13 uur zijn we in Beneden Pisang. Het dorp Pisang bestaat uit een lager en hoger gelegen gedeelte, Upper en Lower Pisang. In Lower Pisang slapen we, om vanmiddag een kleine acclimatisatietocht naar Upper Pisang te doen. De regel voor acclimatisatie in het hooggebergte voor de ijle lucht om hoogteziekteverschijnselen te voorkomen gaat vanaf nu in: Walk high, sleep low. We zitten inmiddels op 3200m hoogte en dat is al te merken aan de lucht.

In ons guesthouse is het op dit tijdstip ook onaangenaam koud. De kachel gaat nog niet aan, en alleen tijdens de lunch met thee en soep warm ik wat op. Verder is stilzitten kou lijden... Het enige verschil met buiten is dat het binnen niet waait... (Dit is toch wat ik wilde?! :D)
Sancha komt vertellen dat het inmiddels overal op de hogere gedeelten sneeuwt en het zelfs in Kathmandu erg koud is. Als dit weer aanhoudt kan de Thorung La dichtsneeuwen en onbegaanbaar worden...Een wezenlijk risico in dit late seizoen.

Grillige-gure-geweldige-kusjes

• 15 Januari 2010 - 23:46

S!moon:

Lekker he, alles zo van je afschrijven? Beleef je het allemaal nog een keer. Ik ben ook zo blij met mijn dagboekjes..als de heimwee te groot wordt, lees ik alles voor de tigste keer en ben ik weer helemaal terug in de serene staat van toen. Hier in de 'Dutch rat race' bijna niet meer op te roepen.
    Vind 't leuk om je verhalen te lezen, zelfs ik als antiklimmer(kom niet hoger dan de keukentrap) krijg kriebels van wat je beschrijft.
    Ben je al weer helemaal met je voetjes in de sneeuw hier geland?
    XX

• 17 Januari 2010 - 07:03

Maria:

Toch nog even beleven de klimpartij en niet naar de danceparty?
    ik klim nog steeds met je mee in de verhalen erg boeiend en prachtige foto,s.
    ga zo door.xx

• 24 Januari 2010 - 19:26

Mir:

Geweldige foto's en geweldig om de lol te zien om een foto