Trekkingdag 7 Lower Pisang - Manang - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Trekkingdag 7 Lower Pisang - Manang - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Trekkingdag 7 Lower Pisang - Manang

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

17 Januari 2010 | Nepal, Kathmandu

maandag 14 december 2009

Na een lekkere warme nacht hoor ik in de ochtend de wind weer fluiten om ons guesthouse. Ik wil mijn slaapzak eigenlijk niet uit omdat ik buitenlangs naar het toilet moet...

De verrassing is groot als het onbewolkt is. Hoe machtig en hoeveel anders zien de bergen en de omgeving er nu uit! En het biedt weer hoop voor de Thorung La pas.
En optimistisch beginnen we aan onze wandeldag. Er zijn 2 wegen naar onze volgende overnachtingsplek Manang. Saila zal met bagage het vlakke lage pad via Humde nemen, Sancha en ik lopen via Nagwal het hogere langere pad. Moeilijker maar met geweldige uitzichten.

Na een klein klimmetje lopen we een stukje vlak, lekker de zon in de rug, tussen de heerlijk geurende kleine dennenbomen. Dan ineens een klein ontzettend helder meertje, Mring Tso. Niet diep en toch niet bevroren... apart.

Dan begint de 600 meter hoge klim naar het dorpje Ghyaru. Het gaat in 1 ruk omhoog, flink slalommend. In een rustig tempo gestaag omhoog om de ademhaling te kunnen controleren en niet buiten adem te raken. Ik voel mijn kuiten flink groeien en de spieren aantrekken. Een flinke hellingshoek! De wind is af en toe fris, maar de zon en inspanning maken het toch warm.

Hoe hoger we komen hoe meer het landschap zich ontvouwt en zich op zijn mooist laat zien! Overal om ons heen stralen de besneeuwde prachtige bergentoppen en massieven... Toppen die we gisteren niet konden zien. En nu aanraakbaar lijken! Het is ongelooflijk... Achter, beneden en voor ons ligt de lange vallei naar Manang, uitgestrekt met de Marsyangdi rivier nog steeds glinsterend in de diepte. Ik denk aan Saila die daar onder aan de andere kant van de rivier ergens loopt. Hoewel een zware beklimming nu al zo blij dat we dit doen!

Ghyaru is weer een klein traditioneel dorp en het lijkt uitgestorven. We volgens ons pad dat nu voor ons uit glooit. Soms met een vals plat, wat erg gemeen voelt. Maar och, met zo'n uitzicht is dat snel vergeten... Ik denk aan Jurg en Peter die dit pad gisteren in de bewolking al gelopen hebben, en dit uitzicht niet zagen. Maar vermoedelijke - hoop ik voor ze - zien ze het nu ook omdat ze ergens veel hoger op een zijroute boven ons lopen.

Ik loop een stukje van het pad naar een rots met een klein boeddhistisch heiligdom voor zegeningen aan de bergen. Het lijkt boven de vallei te hangen en daar sta ik - alleen - omringd door al die hoge bergtoppen en -wanden die tot 8000 meter hoog gaan. De reuzen van de wereld!
Vriendelijk en vijandig, mysterieus en mystiek, fascinerend en uitdagend, onoverwinnelijk... Mijn hartje loopt over om hier te kunnen staan.

Net voor Nagwal lunchen we op het prachtigste stukje wereld van dat moment! Om hier te genieten van een zeer sterke verse knoflooksoep, de kaart op tafel, de bergen voor me. Spinnend als een katje, mijn hoofd op mijn armen, loom in de zon... De tijd mag nu stil blijven staan.
Soms vraag ik me af hoe het is voor beklimmers van deze bergen, denkend aan het boek over een generatie beroemde bergbeklimmers in mijn tas (De Bonington Boys). Hoe zou het zijn om daar te zijn? Hoe koud en gemeen is het daar? Hoe de omstandigheden? Zouden we ze kunnen zien als kleine stipjes tegen de wand geplakt? En vooral, wat zouden zij zien...?
Sommige toppen kan ik al herkennen. Sommige stralend in de zon, sommige waarvan stuifsneeuw over de flanken waait, en sommige waar wolkenflarden geheimzinnig rond de top waaien.

Ik loop ze na met Sancha. En van links schuin achter ons tot ver rechts van ons zien we de volgende toppen:
Pisang Peak (6091m), door Sancha grimmig bloody mountain genoemd. Te veel mensen zijn bij pogingen naar de top om het leven gekomen.
Swargadwari Danda oftewel de Heaven Door (4500m) met de witte besneeuwde gladde wand met een zwarte barst als een ader er doorheen.
Een stukje Manaslu (8163m)
Annapurna II (7937m)
Annapurna IV (7525m) nu nog slechts een klein zwart topje dat er net bovenuit steekt.
Annapurna III (7555m) met wolken op de top
Gangapurna (7454m) een wit sneeuwpuntje nu
Tilicho Peak (7134m) helemaal rechts in de verte
Chulu East (6429m) achter ons restaurantje en waar de zwitsers nu ergens rondlopen

We moeten weer verder - het is nog een lange weg te gaan naar Manang. Na Nagwal gaat het pad zeer rap naar beneden. En nu is het aan de knietjes om hard te werken. Het is zoals altijd nog steeds droog en stoffig op het pad. Beneden komen we weer op een vlakte in de vallei, en hoewel er geen pad lijkt, weet Sancha feilloos de weg tussen het doolhof van kleine boomjes. De zon komt lager en kleurt de zandstenen wanden rechts van ons mooi warm geel. Maar we komen ook in het schaduwgedeelte nu de zon halverwege de middag achter de hoge pieken verdwijnt. En weer snel is het koud. Een rots om, en daar heel in de verte ligt Manang, nog zeker een anderhalf uur lopen. Ik voel langzaam een zeurende spier in mijn rechter scheenbeen opkomen. Nog nooit gevoeld en niet prettig tijdens het lopen.

Het laatste stuk is toch nog erg vermoeiend, na 7 uur lopen, een nu pijnlijke spier, het eindpunt in zicht, maar nog steeds ver weg. Het valt me tegen van mezelf en ik denk aan 2 jaar terug en meen dat ik toen toch wel fysiek sterker was. Om 16 uur komen we na een kleine klim op het plateau waar Manang op gebouwd is. Ik ben kapot! Eerst een kop thee in de eetkamer, en ik zeg dat ik zo zou kunnen slapen. Toch is het een prettig vermoeidheidsgevoel... met een vol geluksgevoel.

Sancha vraagt hoe ik me voel en of ik ergens last van heb. Ik kijk em aan en zeg dat ik alleen moe ben. Hij kijkt indringend terug en vraagt "Are you sure?" en ik stamel dat ik wel een beetje een pijnlijke spier heb. En misschien een klein hoofdpijntje door de zon? Met die vriendelijk doch indringende blik zou je niet eens wat durven te verzwijgen haha. Alles wat je voelt is belangrijk nu op deze hoogte. Aangezien hoogteziekte in accute of verwaarloosde vorm dodelijk kan zijn, is het van belang erg goed naar je lichaam te luisteren.

In Manang zullen we 2 nachten blijven vanwege de hoogteacclimatisatie. Het is op deze hoogte weer een koude plek en er is geen warme douche. Wel heb ik voor het eerst een "badkamertje" aan mijn kamer vast (hurktoilet en douchekop) en hoef ik voor het eerst niet buitendoor voor een toiletje of tandenpoetsen in de avond en morgen. Ik krijg een emmer heet water van het vuur om me te wassen. Dat ik daarna lekker gebruik voor een voetbadje! Jippie! Heerlijk ineens die kleine genoegens! Geen puf voor de zonsondergang - we zijn hier immers morgen nog een dag - maar als ik vanuit mijn raam de lucht en bergen roze zie worden kan ik het toch niet weerstaan om naar buiten te gaan.
Dan snel naar de kachel, mijn pizza en het gezelschap van de inmiddels aangekomen Zweed en Nepalees en een wat vreemde Rus.
Hoe bijzonder hier op 3500m te zitten, uit de raam te kijken, met toppen van bijna 8000m recht voor de deur, bijna aanraakbaar, en een gletsjer die hier de berg afrolt en bijna aan de deur klopt. Bijna niet te bevatten!!

Fascinerende-hooggebergte-kusjes


Statistics
3200m Lower Pisang
3657m Nagwal
3500m Manang
8 uur lopen
Afstand 20 kilometer
Hotel Yeti





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Nepal - Annapurna Circuit

Recente Reisverslagen:

27 Februari 2010

Afscheid...

26 Februari 2010

Bijzondere ontmoetingen

24 Februari 2010

Terug naar Kathmandu

24 Februari 2010

Ineens weer alleen

17 Februari 2010

Trekkingdag 18 Ghandruk - Nayapul
Natasja

Welkom op mijn reissite !! Check hier waar ik op de wereld uithang en wat ik allemaal meemaak ! Samen met Maria en later met Christel ! Tenminste… als ik tijd heb om hier berichtjes voor jullie achter te laten. Want met een wereld te ontdekken… Spannende, ontroerende, saaie, spontane, indringende, ontnuchterende, fantastische, schrikbarende, opwekkende (en nog veel meer) berichtjes zullen jullie hier misschien kunnen vinden (maar misschien ook niet). En wie weet ook een fotooke af en toe ! En…als jullie tijd hebben, laat dan ook eens een berichtje achter ! Wil je een meer persoonlijk berichtje achterlaten dat niet voor iedereen te zien is, dan kun je ook mailen naar natasjamarcus@kpnplanet.nl. Iedereen persoonlijk terugberichten kost veel tijd, is de ervaring. En reistijd is te spannend om te verliezen… Dus, verwacht niet altijd een berichtje terug. Hoop dat jullie een beetje mee genieten van onze belevenissen !! See you soon (but not to soon) ! Reiskusjes van Natasja P.S. Alvast fijne kerstdagen en a happy new year !! Want ik ben er nie !

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 517778

Voorgaande reizen:

27 November 2014 - 30 December 2014

Nepal - Gokyo meren en Everest Base Camp

05 Maart 2014 - 20 Maart 2014

Brazilië - Pipa

29 December 2013 - 29 December 2013

Korte reisjes 2013

17 Februari 2013 - 24 Februari 2013

Wintertocht in de Alpen 2013

25 Juni 2012 - 30 Augustus 2012

88 tempeltocht van Shikoku - Japan

02 Oktober 2011 - 24 Oktober 2011

Zanzibar

03 December 2010 - 26 December 2010

Nepal - Langtang & Helambu

06 December 2009 - 29 December 2009

Nepal - Annapurna Circuit

17 December 2008 - 30 Januari 2009

Thailand - Cambodja - Vietnam

06 Oktober 2007 - 02 Maart 2008

China - Nepal - Nieuw Zeeland - Thailand

Landen bezocht: