Thorung Phedi - Thorung La Pas - Reisverslag uit Muktināth, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Thorung Phedi - Thorung La Pas - Reisverslag uit Muktināth, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Thorung Phedi - Thorung La Pas

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

22 Januari 2010 | Nepal, Muktināth

Trekkingdag 11, vrijdag 18 december 2009


Ik ben over de Thorung La!!
Joehoe!!!
On-ge-lo-ve-lijk!!
De hoogste bergpas ter wereld. 5416 meter. Ik heb er gestaan, ik heb er gebedsvlaggetjes gehangen, ik heb er gejuicht!
Het was iedere inspanning, iedere stap, iedere moeizame ademhaling, iedere zucht naar zuurstof waard...
De pas tussen Thorung Peak (6201 meter) en Yokwayong (6482 meter)

Het was een erg koude nacht in Thorung Phedi! Geslapen met min 10 op de kamer, donzen slaapzak, warm water kruik, een deken er over heen, met das om en muts op. Lekker warm... totdat de wekker om 4 uur 's nachts gaat en je weet dat je er uit moet.
Kaarsje aan, dan thermisch ondergoed aanhouden, broek over heen, goretexbroek voor wind en regen er over heen en beenkappen. Mijn icebreakervest, mijn roze windstopperjas, en goretex wind en regenjas. Das om, muts op, handschoenen aan. Wandelstokken en zonnebril bij de hand... zo moet het lukken.

Eerst nog een snel ontbijt, en dan in het donker om 5 uur 's nachts, met hoofdlampjes aan de berg op, naar High Camp, 500 meter boven ons. Stijgen, stijgen, stijgen. Moeizame stappen in de magische donkere bergwereld met miljoenen sterren. Slowly Slowly, zegt Sancha... we starten op 4500 meter, 60 procent zuurstof in de lucht...

Het gaat best lekker, goede benen, controle over de ademhaling. Het heeft iets mystieks om hier in de nacht de berg op te gaan. Voetje voor voetje in het schijnsel van de lampjes op onze hoofden. Het lijkt geen moment op de tocht van gisterenmiddag, omdat we niet verder zien dan een paar meter voor of langs ons. Alleen de mysterieuze rotswanden rijzen in het donker langs ons op. Al stijgende wordt de lucht langzaam donkerpaars...

Bij het ochtendgloren om half 7 zijn we 500 meter hoger. En dan begint de tocht in sneeuw en ijs (grotendeels). Moeilijke glibberige paadjes langs flinke schuine wanden. Soms moeilijk om je voeten neer te zetten. Goed opletten. Maar gelukkig meestal iets veiligere stukken.

Het is soms steil, soms gestaag, maar altijd omhoog, alsmaar omhoog. Helling na helling, bocht na bocht. Er komt geen eind aan... De zon schijnt en dus zonnebrillen op.
Het wordt steeds moeilijker. Koud is het niet, niet met al die goede kleren aan. Het is nu inmiddels al 3 uur constant stijgen. Puf voor rondkijken en foto's maken is er niet (helaas). Het is alleen naar vooruit kijken, op de grond, stapje voor stapje voor moeizaam stapje, en bij even stilstaan het beetje zuurstof naar binnen zuigend... Verstand op nul...
Tegen het einde begint Saila te zingen (die ontzettend mooi kan zingen) hij loopt wat voor me. En ik roep dat ik het zo fijn vind dat hij me mee naar boven zingt. Sancha achter me lacht, en zegt dat ie niet zingt maar bidt... voor mij, om boven te komen...

Dan de eerste gebedsvlaggen... Jippie, denk ik... maar helaas... Nog een helling en nog een bocht en nog een helling.
En dan... eindelijk...omstreeks 10 uur in de ochtend, na 5 uur stijgen... vlaggetjes, heel veel vlaggetjes... en mijn Zwitserse vrienden Jurg en Peter die op me gewacht hebben, en me een dikke knuffel geven, terwijl ik gelukzalig stamel dat ze voorzichtig moeten zijn omdat ik bevroren snot op mijn gezicht heb... :D (5 uur lang een loopneus is echt niet fijn!!) Niet erg, zegt Jurg, ik heb ook een snotsgletsjer op mijn handschoen, die ie dan ook gretig laat zien :D

Thorung La op 5416 meter en daar staan we allemaal te juichen en zo ontzettend gelukkig te zijn!!!
Ik heb het gehaald en alle gedachten aan vermoeidheid vallen meteen weg.
Dit is it!! Hier doen we het voor.... ongelovelijk... wat een sukkels, maar ohohoh wat geweldig!! :D

We knopen onze gebedsvlaggetjes aan elkaar en binden die vast. De meest mooie, verse, meest voorop fladderend in de wind... die zijn van ons!!
De vingers er in die luttele seconden zonder handschoenen er bijna af gevroren....

Het gevoel en het uitzicht is overweldigend, maar langer dan 20 minuutjes houden we het hier niet vol vanwege de kou en wind (en dan hebben wij nog wel goed weeromstandigheden!!)

En dan begint de 1700 meter lange afdaling (ook dat nog) naar Muktinath... Nog eens 3 uurtjes dalen. Soms ijs, maar nu gelukkig aan de droge schaduwkant... met vergezichten in een nieuwe vallei... Een nieuw avontuur aan deze andere kant van de pas staat op ons te wachten...

Leven... wat is het een geweldig avontuur...!

Thorung-La-zoenen!!


  • 23 Januari 2010 - 12:38

    Carel En Annette:

    Hoe krijg je het bedacht om 5 uur vetrekken... wat een lef en dat dat nog een leuke vakantie moet zijn...........

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Muktināth

Nepal - Annapurna Circuit

Recente Reisverslagen:

27 Februari 2010

Afscheid...

26 Februari 2010

Bijzondere ontmoetingen

24 Februari 2010

Terug naar Kathmandu

24 Februari 2010

Ineens weer alleen

17 Februari 2010

Trekkingdag 18 Ghandruk - Nayapul
Natasja

Welkom op mijn reissite !! Check hier waar ik op de wereld uithang en wat ik allemaal meemaak ! Samen met Maria en later met Christel ! Tenminste… als ik tijd heb om hier berichtjes voor jullie achter te laten. Want met een wereld te ontdekken… Spannende, ontroerende, saaie, spontane, indringende, ontnuchterende, fantastische, schrikbarende, opwekkende (en nog veel meer) berichtjes zullen jullie hier misschien kunnen vinden (maar misschien ook niet). En wie weet ook een fotooke af en toe ! En…als jullie tijd hebben, laat dan ook eens een berichtje achter ! Wil je een meer persoonlijk berichtje achterlaten dat niet voor iedereen te zien is, dan kun je ook mailen naar natasjamarcus@kpnplanet.nl. Iedereen persoonlijk terugberichten kost veel tijd, is de ervaring. En reistijd is te spannend om te verliezen… Dus, verwacht niet altijd een berichtje terug. Hoop dat jullie een beetje mee genieten van onze belevenissen !! See you soon (but not to soon) ! Reiskusjes van Natasja P.S. Alvast fijne kerstdagen en a happy new year !! Want ik ben er nie !

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 517829

Voorgaande reizen:

27 November 2014 - 30 December 2014

Nepal - Gokyo meren en Everest Base Camp

05 Maart 2014 - 20 Maart 2014

Brazilië - Pipa

29 December 2013 - 29 December 2013

Korte reisjes 2013

17 Februari 2013 - 24 Februari 2013

Wintertocht in de Alpen 2013

25 Juni 2012 - 30 Augustus 2012

88 tempeltocht van Shikoku - Japan

02 Oktober 2011 - 24 Oktober 2011

Zanzibar

03 December 2010 - 26 December 2010

Nepal - Langtang & Helambu

06 December 2009 - 29 December 2009

Nepal - Annapurna Circuit

17 December 2008 - 30 Januari 2009

Thailand - Cambodja - Vietnam

06 Oktober 2007 - 02 Maart 2008

China - Nepal - Nieuw Zeeland - Thailand

Landen bezocht: