Vroeg naar bed - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Vroeg naar bed - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Vroeg naar bed

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

20 Januari 2010 | Nepal, Kathmandu

Trekkingdag 10, donderdag 17 december 2009


Terug bij ons guesthouse aangekomen.
Er is geen elektriciteit hier dus maak ik, nu het nog licht is en ik nog warm ben van de wandeling, mijn bedje en al mijn spullen voor vannacht klaar. We zullen om half 5 ontbijten en om 5 uur starten met stijgen. Vannacht zal ik alleen het licht hebben van mijn hoofdlampje en een kaarsje op de kamer. Dus zorgen dat ik zoveel mogelijk al gereed ben.
Mijn kamertje is nu al ijskoud in deze namiddag. Het is zo'n -5 graden. En het emmertje water op mijn kamer om mijn hurktoiletje door te spoelen is bevroren.... (ohhohh) :D

Snel race ik buitenlangs naar de keuken en eetkamer. Er is hier geen houtkachel. En iedereen zit hier aan een grote tafel op banken. Als je aan tafel schuift, steek je je benen en onderlijf onder de zware dekens die over de tafel hangen om tot de verrassing te komen dat er een stoof onder de tafel is. Snel steek je zoveel mogelijk onder de tafel. Lekker warm... lijkt het, want je hoofd en rug zijn nog steeds heel erg koud. En een nieuw luchttje wordt aan onze kleding toegevoegd... de buitenlucht, onze eigen luchtjes, de lucht van de houtkachels, de etensgeuren van de keuken, en nu komt ook nog een soort diesellucht van de brander onder de tafel bij... :D
En ik zie ons allemaal zitten... Lekker warm onder de tafel, rillend erboven, een bordje eten voor de neus, in het 'gezellige' licht van 1 spaarlamp op een accu, jassen aan, dassen om, mutsen op... Heeerrrrlijk... vakantie!! :D

We worden aangesproken door Pascal, een Franse twintiger, die vraagt of hij vannacht bij ons mag aansluiten om de tocht naar Thorung La Pas te maken. Wat blijkt... het Franse meisje met wie hij deze trekking liep (gelegenheidsduo), moest vanwege flinke hoogteziekteverschijnselen omlaag en terug richting Manang. Hun gids is voor haar veiligheid mee gegaan. We zijn hen onderweg tegengekomen. Pascal is dus alleen. Omdat ze afgelopen nacht wel een start omhoog hebben gemaakt, maar ze na een half uur terug moesten, weet hij hoe het is om dat stuk in het donker omhoog te gaan. Iets wat hij liever niet in zijn eentje doet. Wat heel begrijpelijk is, dus voor Sancha, Saila en mij geen probleem dat ie aansluit. Wel waarschuw ik hem dat ik waarschijnlijk iets langzamer zal stijgen en dat ie op enig moment gerust door mag en niet naar ons moet kijken.

Inmiddels zitten ook de Zweed en Nepalees aan tafel en onder de dekens. De Nepalees is al een paar dagen goed ziek en ontkent dat het te maken heeft met hoogteziekte en wijt het aan een flinke griep. Hij heeft barstende koppijn. Sancha heeft hem al gewezen op zijn eigenwijsheid en de gevaren van het ontkennen van deze problemen. Ook heeft hij al een paar dagen wat medicijnen zoals diamox dat helpt tegen de symptonen. Toch is de Nepalees niet van plan omlaag te gaan. Morgen zullen ze rustig aan naar het High Camp omhoog gaan. Daar een dag en nacht blijven, om daarna over de pas te gaan. Als dat maar goed gaat...

Er zit ook een jong stel uit Wales aan tafel, die we nog niet eerder gezien hebben. Ze zijn in vrij korte tijd naar boven gekomen. We raken best leuk aan de praat (tja wat moet je anders als er no where else to go is en iedereen met zijn benen hetzelfde vuurtje deelt...:D)
Ze zijn al 5 weken in Nepal en goed geacclimatiseerd omdat ze - net als ik 2 jaar geleden - eerst een trekking bij de Everest hebben gedaan. Als we daarop doorpraten blijkt dat ze niet alleen een trekking hebben gedaan, maar daar de Everest Marathon hebben gelopen!! Wauw!! Wat een atleten. Want 2 jaar geleden zag ik de renners eerst met hun bagage omhoog wandelen. Eerst gaan ze naar Everest Basecamp en na acclimatisatie rennen zij een marathon naar beneden over hobbelige bergpaden met flinke rotsen en stenen. Man, wat een uitdaging! Nu blijkt ik met 2 van hen aan tafel te zitten, en dat niet alleen... ze hebben em ook nog allebei gewonnen! Zij in de vrouwenklasse en hij in de mannenklasse. Gaaf!
Ik vraag wat het hen oplevert. Een trofee? Een geldprijs? Eeuwige roem en faam?! En lachend merken ze op dat het puur voor de kick is, dat er niets is dan alleen een trofee die te groot is om mee te nemen en altijd achterblijft. Hmm, het is voor hen morgen slechts een sprongetje over de pas...

Om 19 uur is het bedtijd... want over een paar uurtjes gaat de wekker.
Als ik buiten naar mijn kamertje loop blijf ik perplex staan... Overweldigd op deze donkere plek, niemandsland, de besneeuwde toppen die wat oplichten, de stilte en vooral de immens heldere sterrenhemel... De melkweg in volle glorie... zoveel, zo ontzettend veel sterren...
En het besef dat we over een paar uurtjes onder deze miljoenen sterren op dit unieke stukje aarde de sprong omhoog zullen wagen over de hoogste bergpas van de wereld...
Hoe onwerkelijk nog...

Het-is-bijna-zover-!!!-kusjes

Statistics
4018m Yak Kharka
4450m Thorung Phedi... Voet van de Berg
4925m High Camp
4 uur lopen in de ochtend
3 uur lopen in de middag
Afstand 12 kilometer
Base Camp Guesthouse



  • 21 Januari 2010 - 19:53

    Erna:

    Zo leuk om te lezen; alsof ik er zelf bij ben! Het bijzondere is wat mij betreft, dat je erin slaagt om een sfeer te schetsen, die de extreme omstandigheden van die trekking totaal te niet doet. En dat wil nogal wat zeggen voor een luxe-paardje als ikzelf!

    Liefs Erna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Nepal - Annapurna Circuit

Recente Reisverslagen:

27 Februari 2010

Afscheid...

26 Februari 2010

Bijzondere ontmoetingen

24 Februari 2010

Terug naar Kathmandu

24 Februari 2010

Ineens weer alleen

17 Februari 2010

Trekkingdag 18 Ghandruk - Nayapul
Natasja

Welkom op mijn reissite !! Check hier waar ik op de wereld uithang en wat ik allemaal meemaak ! Samen met Maria en later met Christel ! Tenminste… als ik tijd heb om hier berichtjes voor jullie achter te laten. Want met een wereld te ontdekken… Spannende, ontroerende, saaie, spontane, indringende, ontnuchterende, fantastische, schrikbarende, opwekkende (en nog veel meer) berichtjes zullen jullie hier misschien kunnen vinden (maar misschien ook niet). En wie weet ook een fotooke af en toe ! En…als jullie tijd hebben, laat dan ook eens een berichtje achter ! Wil je een meer persoonlijk berichtje achterlaten dat niet voor iedereen te zien is, dan kun je ook mailen naar natasjamarcus@kpnplanet.nl. Iedereen persoonlijk terugberichten kost veel tijd, is de ervaring. En reistijd is te spannend om te verliezen… Dus, verwacht niet altijd een berichtje terug. Hoop dat jullie een beetje mee genieten van onze belevenissen !! See you soon (but not to soon) ! Reiskusjes van Natasja P.S. Alvast fijne kerstdagen en a happy new year !! Want ik ben er nie !

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 518709

Voorgaande reizen:

27 November 2014 - 30 December 2014

Nepal - Gokyo meren en Everest Base Camp

05 Maart 2014 - 20 Maart 2014

Brazilië - Pipa

29 December 2013 - 29 December 2013

Korte reisjes 2013

17 Februari 2013 - 24 Februari 2013

Wintertocht in de Alpen 2013

25 Juni 2012 - 30 Augustus 2012

88 tempeltocht van Shikoku - Japan

02 Oktober 2011 - 24 Oktober 2011

Zanzibar

03 December 2010 - 26 December 2010

Nepal - Langtang & Helambu

06 December 2009 - 29 December 2009

Nepal - Annapurna Circuit

17 December 2008 - 30 Januari 2009

Thailand - Cambodja - Vietnam

06 Oktober 2007 - 02 Maart 2008

China - Nepal - Nieuw Zeeland - Thailand

Landen bezocht: