Trekkingdag 6 Langtang Village - Kyangjin Gompa - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Trekkingdag 6 Langtang Village - Kyangjin Gompa - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Trekkingdag 6 Langtang Village - Kyangjin Gompa

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

09 Januari 2011 | Nepal, Kathmandu

vrijdag 10 december 2010

Na de noodlesoep als ontbijt gaan we om half 9 weer op pad. Ons dorpje en pad ligt al lekker warm in de zon en de wind is gaan liggen. Opvallend is dat de ochtenden windvrij beginnen, maar halverwege de ochtend de winden opkomen vanuit de vallei omhoog richting bergen. De rest van de dag blijft het waaien.
De noodlesoep geeft lekker energie voor de ochtendwandelingen en is goed voor het extra vocht en zout op deze hoogte.

Jurg heeft op deze hoogte voor de zekerheid al een dikkere jas en broek aan, maar ik trek na een klein stukje lopen alweer mijn fleecejas uit en rits mijn broekspijpen af. Het is weer zo warm en droog aan deze zonkant van de vallei.
Toch zijn de watervallen en de waterstroompjes die we oversteken nog steeds deels bevroren. Het bergwater is hier zo koud dat ijs niet in de zon smelt. We volgen nog steeds de rivier stroomopwaarts en steken de vele stroompjes uit de bergen over die de rivier hier vult. De rivier is nu een riviertje en steeds verder richting bergen en gletsjers ook niet meer zo helder vanwege het steengruis dat nu meekomt.
We passeren onder het lopen lange maniwalls - tibetaanse gebedsmuren. Stenen muren met stenen tableau's met boeddhistische tekens.

Het laatste uur van onze wandeling gaat weer gestaag omhoog en het verbaast me weer hoe zwaar het soms voelt. We lopen dan wel richting 4000m maar toch lopen we relatief kleine stukjes. Als ik uitkijk op Tsergo Ri, die toch wel wat indrukwekkender wordt nu ie dichterbij is, begint het me zwaar te vallen. Zal het dit jaar wel zo lekker gaan? Maar Jurg verzucht ook dat zijn lichaam en longen toch weer aan de hoogte moeten wennen.
Ondertussen is de helling naast ons bezaait met rotsblokken die hier naar beneden gevallen en gerold zijn. Van klein naar groot naar enorm!! Alsof ze er lukraak neergeploft zijn! Het is een machtig gezicht! En pas als je er echt naast staat zie je hoe groot ze wel niet zijn!! Wowwww...

Met de lunch zijn we op onze laatste overnachtings- plek in deze Langtang vallei, Kyangjin Gompa op 3870m. We blijven hier een paar nachten. De vallei lijkt hier op te houden en we zijn in een soort circus van bergtoppen en sneeuw gekomen... Eindelijk!! Hier komen we voor!! De omgeving is echt prachtig!
De vallei loopt overigens nog wel in smallere vlakke vorm verder naar verweggelegen dorpjes. Maar daar gaan wij niet meer komen omdat er geen overnachtingsmogelijkheden meer zijn.

Links van ons doemt de hele zuidwand van Langtang II (6561m) en Lirung (7225m) op. Daarvoor ligt een spitse grillige granieten piek van een meter of 5000. De wand van de Langtangpieken is besneeuwd en van Lirung komt een enorme gletsjertong naar beneden. Hoe enorm hij ook is, het is nog maar een klein stukje van wat de gletsjer 10 jaar geleden was. Toen reikte hij nog tot aan het dorpje. De effecten van global warming zijn voor de gletsjers van de Himalaya helaas desastreus.

Voor ons ligt Tsergo Ri (4984m) die we morgen gaan beklimmen. Daarachter de witte toppen van Kimshung (6745m) en de prachtige Ganchenpo (6387m). Rechts zien we de witte flanken van de noordzijde van Kangjala Himal (tot 6000m). Grillig en grijs met witte sneeuwwaaiers en sneeuwwanden. Zo prachtig!!
Heerlijk om hier te zijn en van dit prachtigs te kunnen genieten!!

Na de lunch wandelen Jurg en ik voor onze acclimatisatie omhoog. Het plan is naar hoger gelegen gebedsvlaggen te lopen, maar we zien een pad richting Lirung en haar gletsjer en besluiten te kijken hoe ver we kunnen komen. We lopen over een grof keienpad gestaag omhoog. Het gaat lekker en we zien de morenen van de droge gletsjerbedding naast ons. De helling rechts van ons ligt vol steengruis van eerdere landslides hier. Ons pad is bezaait met spierwitte stenen en gruis.
We lopen ver deze vallei in, totdat het pad ophoudt en we verder gaan op de kleine paadjes die grazende yaks tussen de struiken met scherpe doornen door gemaakt hebben. Totdat we echt over de grote rotsblokken aan het klauteren zijn. Heerlijk! En dan kunnen we echt niet meer verder en planten we ons op een van de rotsblokken en genieten van de bergwanden en de enorme gletsjer voor ons!!

Jurg en ik delen een fascinatie voor gletsjers. Het is zo bijzonder hoe deze ijsmassa's ontstaan, hoe oud ze zijn, hoe ze zich vormen, hoe grillig en woest ze er uit zien, hoe krachtig... Hoe de kleuren zich vormen van vers wit tot oud grijs, en fel blauw waar ijsrotsen vers afgebroken zijn... Bizar, fascinerend en machtig!!

De zon zakt snel en de schaduw trekt op in de vallei. We snellen terug en de wind is fel opgestoken! Halverwege haalt de schaduw ons in en is het meteen erg chilly en guur.
Het loopt inmiddels al tegen 17 uur en Sancha staat al op de uitkijk. De gele jas van Jurg is van veraf al een opvallende boei hahaha.

Snel onze warme avondkleren aan en naar de kachel die deze keer volledig op aanmaakhoutjes en yakpoep brandt. Heerlijk! ;D
De hele nepalese familie zit rond de kachel. Grappig want meestal zitten ze lekker warm bij de oven in de keuken, de warmste plek in huis. Blijkbaar is het hier warmer dan daar. En we genieten van de grappige grollen van de kleuter de familie. Een grappig meisje dat totaal niet verlegen is, alsmaar brabbelt en vrolijk rondloopt.
Waar we onderweg wel enkele trekkers zien, treffen we ze zelden in onze lodges of guesthouses. Het toeval wil dat er vanavond 2 Zwitsers zijn, doorwinterde bergmensen die veel op expedities zijn geweest. Al snel delen we onze bergervaringen...

Grillige-gletsjers-kusjes

Afstand 10 kilometer
Yala Peak Guesthouse

• 09 Januari 2011 - 22:27

Riet:

Ik geloof, dat je verliefd op bent op de bergen. Prachtig. Ik geniet van de verhalen en de foto's.

• 10 Januari 2011 - 08:39

Tante Astrid:

ha lieve Natasja, wat een reis! Je moest afzien! Ik besef me nu pas wat een luxe reiziger ik ben. Als ik lees over de acclimatisatie kan ik niet anders dan aan Peru denken. 5000 mtr hoog en dan langzaam de trappen op het eilandje in het titicacameer omhoog. Totaal anders en toch vergelijkbaar. En dan die gletsers...je verhaal brengt me terug naar de vaartocht in de glacier bay-alaska. Zo mooi, die blauwe dooraderde ijsmassa's. Ik ben benieuwd naar je volgende dagen..je schrijft fantastisch! Dikke zoenen

• 20 Januari 2011 - 12:52

Bart:

Toch nog even terug gekomen om je verslag te lezen. Klinkt erg goed zeg!

Als je gletsjers zo spannend vind... die zijn er in de Alpen ook. Uit ervaring kan ik je vertellen dat het ook in de Alpen geweldig is om er overheen te lopen. Probeer eens! (Maar wees je wel bewust van de gevaren ;) )