Trekkingdag 8 En nog een topje ! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Trekkingdag 8 En nog een topje ! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Trekkingdag 8 En nog een topje !

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

13 Januari 2011 | Nepal, Kathmandu

zondag 12 december 2010

We blijven nog een dagje in Kyangjin Gompa om vanuit hier nog een dagtocht te ondernemen.
Jurg en ik gaan ieder onze eigen weg. Jurg wil heel graag weer de vallei achter ons richting de Lirung gletsjer gaan, om op een hoger punt nog dichterbij te kunnen komen.
Ik wil graag naar de overzijde van de vallei richting Kangjala Pas lopen. Via deze bergpas is het mogelijk om op een hoogte van 5500 meter naar het Helambu gebied te gaan. Vanwege de winter, ijs en sneeuw is de pas nu onbegaanbaar, waardoor wij nu dus de Langtang vallei inlopen en weer uitlopen om naar Helambu te gaan.

De zwarte top met vlaggen waar we gisteren op uitkeken is mijn doel. Sancha gaat met mij mee, Saila neemt een rustdag.
Voordat ik op pad ga snel even mijn "pyama" in een emmertje wassen en ophangen, dan is hij na een dag wind en zon vanavond weer lekker droog. :)

We dalen eerst een stukje af tussen menshoge rotsblokken tot we bij de rivier uitkomen. Een ijzeren brugje over en langs dikbevroren kleine meertjes. Dan duiken we de dorre bossen in. De blaadjes zijn veelal gevallen. Sancha neemt een onduidelijk pad (is het een pad?) steil omhoog. Ik heb het gevoel dat ie gewoon een paadje creert, want af en toe staat ie stil en vraagt zich af welke kant hij op zal gaan. En ik vraag me af of we ons doel vandaag wel zullen bereiken. :D

Als we het bos uit zijn hebben we weer vrij zicht en onze top ligt ver weg in de zon. We lopen op een grasvlakte met lage droge struiken en ineens ruikt het er naar lavendel. Heerlijk! En voor ons springt een hert weg, ver weg richting veilig kreupelhout.
Dan komen we weer uit op een veld vol zwarte rotsblokken en de berghelling voor ons ligt er weer bezaaid mee. Het is zo'n machtig gezicht. We stappen en springen van blok naar blok. In tegenstelling tot gisteren lekker gestaag omhoog. Het bergspectrum van gisteren opent zich weer prachtig voor ons. Vanuit een ander oogpunt kijken we in het verlengde van de Langtang vallei. Omgeven door de 6000 en 7000ers.
Aan de andere zijde zien we nu Langtang II, Lirung, de gletsjer en Kinshung helemaal geopend. Af en toe kijken we of we een klein geel stipje (Jurg's jas) kunnen ontdekken. Maar zien niets.

We vervolgen onze weg over de rotsblokken totdat we onder aan de steile helling naar de top zijn aangekomen. Nog een 100 meter steil omhoog over een voetbreed stenen pad. Altijd bijzonder hoe een route anders gaat dan je verwacht als je 1000 meter lager probeert te bedenken hoe het zal gaan. In plaats van voorlangs naar de top, gaan we achterlangs. Het is altijd de meest tactische route proberen te bepalen. En op plekken als deze zijn er meerdere manieren en nauwelijks sprake van paadjes.

We lopen het laatste stukje naar de vlaggen over een bergruggetje omhoog, langs rotsen, door goud droog kniehoog gras en lavendel!! En we bereiken de top!! 900 meter gestegen. Op een hoogte van 4800m!! En veel makkelijker dan gisteren!!
Het uitzicht is weer fenomenaal!! Ik ben zo blij dat ik voor deze route heb gekozen en het bergscala weer vanuit een ander perspectief zie!! Zo blij als een kind!!
Het is zo prachtig, zo heerlijk, zo bijzonder... steeds weer!

We gaan lekker in het droge lavendelgras zitten en genieten stil van het uitzicht... Geen geel stipje maar wel prachtig zicht op de grote gletsjer en de wat kleinere gletsjers en de vallei waar ze ooit samenkwamen. Verbazendwekkend hoe ver ze zijn teruggetrokken...

Heel bijzonder is het om nu van deze kant op Tsergo Ri uit te zien die recht voor ons ligt. De droge geelbruine berg is nu geheel te zien en het pad dat we gisteren gelopen hebben! Nu is pas goed te zien hoe steil we de heenweg zijn gegaan. Hoe nietig we waren op dat steile pad omhoog over de randen van de bergruggen. De helling met de zwarte rotsblokken en het punt waar ik er even doorheen zat. Slechts een stukje van de top. Ongelovelijk! We zien de vlaggen en ook de route die we naar beneden zijn gegaan. De lange route, een lang stuk horizontaal over de flank. De landslides daar. Maar ook hoe onder de helling de berg nog even overgaat in lange wanden die recht naar beneden gaan tot in de vallei! Als je er loopt voel je je best veilig, maar als je op de landslide naar beneden zou glijden... daar moet je niet aan denken als je dit ziet, haha. Fascinerend om de berg en de route te zien.

De vallei die zich voor ons uitstrekt naar het oosten, steeds smaller wordend naar het laatste stukje bewoonde wereld. De laatste 2 dorpjes in deze vallei, daar waar de gletsjers en de bergen verderop bij elkaar komen. De woeste rivier van laag in de vallei nu een klein riviertje waar alle bergstroompjes met ijs- en gletsjerwater bij elkaar komen. Bijzonder om hier zo goed als aan de bron van een rivier te staan. En te bedenken dat vanuit hier het water uiteindelijk in de grote rivieren van Nepal samenkomt en doorloopt via India en Bangladesh naar de oceaan.

Na een tijdje steekt de wind ineens weer heel fel op! Wat typisch dat het ineens zo omslaat! Snel de warme jassen aan en dassen om. Na 3 uur omhoog lopen, en drie kwartier hier genieten, is het weer tijd om dezelfde weg naar beneden te gaan. Nog een 2 uurtjes te gaan. Met de wind nu vol in ons gezicht...
De tocht naar beneden is weer prachtig. Hetzelfde maar toch weer helemaal anders vanuit een ander gezichtspunt. En langzaam verdwijnen de hoge toppen weer achter ons... We zullen ze niet meer zien.

Tegen 15 uur kom ik vrolijk en gelukkig aan bij onze lodge. Lekker uitrustend komt een kwartiertje later Jurg aangelopen. We wisselen enthousiast onze verhalen uit! Ook hij was heel gelukkig met zijn keuze en vond het heerlijk een dag zonder gids op pad te gaan. Hij is ook tot een hoogte van ongeveer 4800m geweest, tot aan de zijkant van de gletsjer.

Mijn pyama is inmiddels lekker droog, en snel was ik mijn haar in de zon nog even met een emmertje water. (Kort mannenhaar is dan toch wel even wat handiger in de outback!) Op onze tochten van de laatste 2 dagen hebben we helemaal geen andere trekkers meer getroffen. Nu lopen er een paar door het dorpje. Morgen lopen wij weer de vallei uit... terug naar Thulo Syabru voor het volgende gebied: Gosaikund en haar heilige pelgrimsmeren. Een nieuw avontuur dat voor ons ligt... Vannacht nog eerst dromen van het avontuur van vandaag...

Grote-stenen-kusjes

Statistics