Trekkingdag 10 Yak Kharka - Thorung Phedi - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Trekkingdag 10 Yak Kharka - Thorung Phedi - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Trekkingdag 10 Yak Kharka - Thorung Phedi

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

20 Januari 2010 | Nepal, Kathmandu

donderdag 17 december 2009

Vandaag lopen we van "Yak weideplaats" naar "Voet van de Berg"...oftewel Thorung Phedi. De springplank naar de Pas!! Spannend!!

Na het ontbijt het winterse pad weer op. De grond is hard bevroren. De zon begint te schijnen, waardoor het snel lekker warm wordt. Er ligt weer een flinterdun laagje sneeuw.
De vallei en het pad zijn weer mooi.
Dezelfde trekkers spreiden zich uit over het pad. De Australiers en Sjerman ergens voor ons, de anderen ergens achter ons.

Net voor een brugje om een smal bergriviertje over te steken, stroomt een waterval langs de helling, als een stroompje over ons pad om dan nog eens een meter of 30 over rotsen naar beneden te stromen om samen te komen met het riviertje. Echter... de waterval en het stroompje over ons pad zijn bevroren!! Het is een spekglad stuk ijs van een meter of 5 lang. En we moeten er overheen om verder te kunnen. Ook Sancha en Saila staan even te aarzelen, kijkend hoe we er het beste veilig over heen kunnen gaan. Aan de overkant op de steile helling lopen de Australiers, dus het oversteken is te doen. Hmm...
Saila gaat eerst... Zo dicht mogelijk naar de wand, zo ver mogelijk van de kant naar beneden. Langzaam voetje voor voetje. Dan ga ik... Het is echt heel heel erg glad. Met bergschoenen heb je hier totaal geen houvast, dus als je glijdt dan glij je flink! Voetje voor voetje... en ik merk dat Sancha een voetstap achter me loopt. Hij houdt me (volgens mij) net niet vast, maar ik voel zijn handen als het ware net boven mijn rugzak zweven. Klaar om me te grijpen als er iets gebeurt. Het gaat goed!! Opluchting en lachen. Woew, pfff, toch even spannend stukje...

We steken het brugje over en beginnen aan de steile klim zigzaggend omhoog. Als we even uitrusten kijken we neer op het pad en zien een van de dragers van de Australiers de 'ijsbaan' naderen. De 3 dragers van deze groep dragen de bagage van 8 mensen, maar liefst 3 grote zakken op hun rug. En met al dat gewicht moet hij dat gladde ijsstuk over. We zien em staan, inspecterend, twijfelend, topzwaar. Ai, het is te eng om te zien. Bah! Ik durf echt niet te kijken, en vraag Sancha of ie er al overheen is, terwijl ik toch een glimp neem en snel weer wegdraai. De Australiers staan een stuk boven ons ook te kijken. En jawel, pff, hij is er overheen!!! Opluchting! We juichen en klappen!!
Pfff, wat een akelig gevoel om te zien en te weten hoe dit ook verkeerd kan gaan...

Wij stijgen nog een stuk de steile berghelling op, en rusten even uit bij een ingestort bouwsel, en zien een van de andere dragers ook over de ijsbaan gaan. En daar komen ook de Suisse boys. Twijfel, inspectie en gaan. Joehoe, iedereen is er safe overheen!!

Ons pad glooit verder. Er staat een bordje met "landslide area". Er is totaal geen begroeiing, alleen maar bergen, rotsen... en heel veel losse stenen die van hogere gedeelten met landverschuivingen naar beneden zijn gestort. Al deze losse stenen liggen over helling en pad. Daarin is alweer een voorzichtig en klein paadje gevormd. Toch moeten we ook hier very carefull zijn, omdat al deze losse steentjes ook erg glad kunnen zijn en schuiven.
Maar, ook dit kunnen we veilig navertellen!! :D

Ineens zien we boven op een helling een groep van zo'n 10 "blue sheep". De naam sheep is een verkeerde want het zijn bergherten. Het is dat Sancha op ze wijst... in deze grauwe schutkleuren steken ze bijna onzichtbaar af tegen de helling.

Dan ineens rond het middaguur komen we aan in Thorung Phedi, het basecamp op 4450 meter. Vreemd idee eigenlijk om ongemerkt zo hoog te zijn... Het is zo geleidelijk aan gegaan, zo vanzelf...
Thorung Phedi bestaat uit niets anders dan 2 stenen guesthouses die hier voor de sprong naar boven zijn opgericht. Wij blijven hier slapen. Terwijl anderen naar het 500 meter hoger gelegen High Camp gaan. Sinds een enkel jaar is hier een guesthouse gebouwd om de aanloop naar de pas te vergemakkelijken. Niet midden in de nacht starten met lopen, 500 meter minder stijgen - wat op deze hoogte veelzeggend is - en daarmee ook tijd uitsparend, maar vooral ook krachten besparend.

Ik bewonder de witte toppen om me heen. Van een vallei is eigenlijk geen sprake meer. Hier komen bergstroompjes her en der bij elkaar, om in lagere gedeeltes een riviertje te vormen. Boven mijn bordje soep en tibetaans brood geniet ik van deze verbazendwekkende plek! Daar zit ik dan! Happy te zijn!

Ik voel me fit - wel freezing koud - maar wel met een beetje hoofdpijn. De laatste 2 dagen naar boven lopend hebben we nog enkelingen gezien die vanwege hoogteziekte verschijnselen omlaag moesten.

Tijdens de lunch vertelt Sancha me dat we op onze acclimatisatietocht van vanmiddag omhoog naar High Camp lopen... de route die we vannacht ook omhoog zullen gaan. Ik kijk em verrast aan... Ehm Sancha? Is er geen andere tocht die we kunnen doen? Je weet toch dat er niets zo erg is dan nu een zwaar pad te moeten doen, omlaag te gaan, en dan weten dat je datzelfde pad later weeeeer omhoog moet. Je weet dan hoe zwaar of hoe moeilijk of misschien zelfs hoe vervelend het is. En tja, dan moet je nog een keer... Sancha lacht. Natasja, zegt ie, we zullen wel moeten, want er is hier geen ander pad. Het houdt hier gewoon op. Het is als het ware het einde van de wereld. Er is nu nog maar 1 pad, 1 weg, 1 mogelijkheid... en dat is over Thorung La Pas!! (of terug, maar dat is geen optie voor mij :D)
Okee, I get it, geen keuze, gewoon verstand op nul en omhoog.

Dik ingepakt beginnen we onze weg omhoog. Wel spannend, toch wel. Fijne kriebels! De uitzichten zijn zo prachtig! De route pittig, weer over een droog, stoffig en rotsachtig pad. Een pad dat daarboven ergens een bocht om een rotswand maakt een soort kloof in, en god weet waar uitkomt. Ik heb een goede dag, mijn benen gaan lekker. De wind echter heel koud door de kloof en de berghelling omlaag. Ondertussen hoop ik dat ik nu mijn energie niet opbruik en voor morgen genoeg over heb. Want nodig zal ik het hebben!
We zien een soort "mountain duck". Grote loopvogels. Grappig op deze hoogte.

Sancha zegt dat het High Camp om de rotswand is, maar daar aangekomen is nog niets te zien dan een pad omhoog. En daarna nog een bocht - en harde wind - en dan, puffend, een stenen gebouw in de verte. En lichtjes achter de raam met rook uit de schoorsteen. Joehoe! High Camp, thee, kachel, warmte! Het ligt in een soort kom tussen 2 berghellingen. De laatste stapjes zijn zwaar, heel zwaar. En tot mijn grote verbazing lopen we het gebouw voorbij... Hey, waar gaan we heen?!?
Naar het boeddhistisch heiligdom dat net een stukje verderop staat. We kijken uit over nog meer bergtoppen, en een klein dal voor ons. Glunderend wijzen Sancha en Saila naar een sneeuwhelling links van ons met een smal sneeuw en ijspad. Daar gaan we vannacht verder. Gelukkig verderop weer een droog rotspad, maar toch. Ik vraag lachend of het dan wel inmiddels licht is, want ik vind het er nu al spectaculair uitzien, laat staan als het ook nog donker is!!

Dan naar de kachel en thee en... snickers! Jurg en Peter zijn al hier als ook the Sjerman. Er zijn nog 2 blanke Zuid-Afrikaanse meiden. En guess what... een Nederlands stel! Ze blijven allemaal hier slapen om de sprong vanaf hier te doen. Jurg en Peter plagen me dat ik weer naar beneden moet, en vannacht weer omhoog. Waarom blijf ik niet hier slapen? Tja, omdat mijn spullen beneden liggen?! En omdat mijn mannen het misschien het beste weten?! Sancha en Saila zijn namelijk erg stellig in het feit dat we niet hier maar beneden slapen. Dit is echt beter voor de hoogtesymptonen. En ik twijfel geen moment aan hun beslissingen!
(De volgende dag zal ik van Jurg en Peter horen dat niemand in het High Camp een oog dicht heeft gedaan. Niemand kan vanwege de hoogte slapen, en dat brengt ook vermoeidheid met zich mee.)

Rond een uur of 16 dalen we weer af. Het gaat verrassend snel en makkelijk. En het is nu warmer dan ik dacht dat het zou zijn. De wind hebben we nu in de rug. En als we beneden zijn, vind ik het toch weer een prachtige ervaring. En ik merk dat mijn lichte hoofdpijn ergens tijdens de wandeling omhoog helemaal is verdwenen...

Het-einde-van-de-wereld-kusjes

  • 21 Januari 2010 - 07:54

    Carel:

    Wederom een fantastisch, zelfs spannend verhaal !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Nepal - Annapurna Circuit

Recente Reisverslagen:

27 Februari 2010

Afscheid...

26 Februari 2010

Bijzondere ontmoetingen

24 Februari 2010

Terug naar Kathmandu

24 Februari 2010

Ineens weer alleen

17 Februari 2010

Trekkingdag 18 Ghandruk - Nayapul
Natasja

Welkom op mijn reissite !! Check hier waar ik op de wereld uithang en wat ik allemaal meemaak ! Samen met Maria en later met Christel ! Tenminste… als ik tijd heb om hier berichtjes voor jullie achter te laten. Want met een wereld te ontdekken… Spannende, ontroerende, saaie, spontane, indringende, ontnuchterende, fantastische, schrikbarende, opwekkende (en nog veel meer) berichtjes zullen jullie hier misschien kunnen vinden (maar misschien ook niet). En wie weet ook een fotooke af en toe ! En…als jullie tijd hebben, laat dan ook eens een berichtje achter ! Wil je een meer persoonlijk berichtje achterlaten dat niet voor iedereen te zien is, dan kun je ook mailen naar natasjamarcus@kpnplanet.nl. Iedereen persoonlijk terugberichten kost veel tijd, is de ervaring. En reistijd is te spannend om te verliezen… Dus, verwacht niet altijd een berichtje terug. Hoop dat jullie een beetje mee genieten van onze belevenissen !! See you soon (but not to soon) ! Reiskusjes van Natasja P.S. Alvast fijne kerstdagen en a happy new year !! Want ik ben er nie !

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 519008

Voorgaande reizen:

27 November 2014 - 30 December 2014

Nepal - Gokyo meren en Everest Base Camp

05 Maart 2014 - 20 Maart 2014

Brazilië - Pipa

29 December 2013 - 29 December 2013

Korte reisjes 2013

17 Februari 2013 - 24 Februari 2013

Wintertocht in de Alpen 2013

25 Juni 2012 - 30 Augustus 2012

88 tempeltocht van Shikoku - Japan

02 Oktober 2011 - 24 Oktober 2011

Zanzibar

03 December 2010 - 26 December 2010

Nepal - Langtang & Helambu

06 December 2009 - 29 December 2009

Nepal - Annapurna Circuit

17 December 2008 - 30 Januari 2009

Thailand - Cambodja - Vietnam

06 Oktober 2007 - 02 Maart 2008

China - Nepal - Nieuw Zeeland - Thailand

Landen bezocht: