Trekkingdag 2 Bhulbhule - Ghermu - Reisverslag uit Ghermu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Trekkingdag 2 Bhulbhule - Ghermu - Reisverslag uit Ghermu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Trekkingdag 2 Bhulbhule - Ghermu

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

09 Januari 2010 | Nepal, Ghermu

woensdag 9 december 2009

Na een eerste wisselvallige nacht (slapen-wakker-heet-slapen-wakker) sta ik om half 7 op. Een eerste blik buiten... verrast door de witte pieken in de verte van de Himlung (7125m) en Manaslu (8163m) in het ochtendgloren. Wauw!!! Mijn eerste besneeuwde bergen sinds 2 jaar... Daar kom ik voor! Gisterenmiddag niet te zien, nu ineens onverwacht zichtbaar. Wat een goede morgen!
Een tijdje genieten in de frisse ochtendkou van de zonsopgang op deze pieken.

Een uurtje later ontbijt in een koude eetzaal... Een lekkere appelpannekoek (mijn ontbijt op de vele ochtenden die nog volgen).
En om kwart over 8 lopen we aan, langs de rijstterrassen die tussen rivier en bergwanden liggen. We zijn nog in de subtropen. We komen langs een 100 meter hoge waterval, steken beekjes over, en lopen door dorpjes die veelal uitgerust zijn met guesthouses en restaurantjes. Sancha en Saila babbelen lekker Nepalees dat zo heerlijk zangerig klinkt.

Langzaamaan wordt het warmer, en we stijgen af en toe flink. De dorpjes worden steeds mooier, gebouwd tegen de bergflanken, prachtige rijstterrassen, hooistapels en maistorens. Een half uur lang loopt er een coucour - een hond (Nepalees) - kwispelend met ons mee, een nieuwe vriend. Onderweg zien we de eerste landslides, landverschuivingen, die we nog vele zullen zien. De uitzichten en de tocht is prachtig. Geen besneeuwde toppen meer, maar wel de ongeveer 2000 meter hoge Mundu Danda bergrug.

Rond half 12 na een flinke warme klim hebben we lunch in de tuin van een guesthouse in het hoge dorpje Bahundanda, met prachtig uitzicht. En zie ik de eerste andere trekkers, een groep van 8 Australiers (die ik tijdens de trek nog regelmatig zal zien). Terwijl ik lekker springrolls eet, besef ik dat ik ongemerkt aan het gezelschap van mijn 2 'begeleiders' ben gewend geraakt. Het voelt prima zo.

In de middag treffen we een dorpsfeest waar een bruiloft wordt gevierd, maar het bruidspaar is binnenshuis. En komen we bij een pasgeboren geitje dat wankelend probeert te staan. Ochhhhh het is zo klein, met het navelstrengetje er nog aan en het vocht van de geboorte nog op zijn vacht. Wat ontzettend vertederend...
Rond 15 uur komen we aan in Ghermu, met weer een 100 meter hoge waterval recht voor de deur van ons guesthouse! Een Duitse trekker komt ook net aan met zijn gids. En direct ook nog 2 Zwitserse trekkers. En ik denk nog een beetje "he, niet nog meer trekkers"... me toch een beetje ingesteld op weinig mensen.

Na een snelle douche (stel je daar niet te veel luxe bij voor...) loop ik nog wat door Ghermu. Veel blije spelende kinderen hier, die spelletjes doen die wij vroeger ook op straat deden. Lollig om te zien.
Voor thee en avondeten terug naar mijn guesthouse, waar ik toch al snel in gesprek raak met de 2 Zwitsers Jurg en Peter (architecten van medio 40 uit Zurich). Ze blijken erg easygoing en leuk, en binnen de korste keren hebben we het over islam, politiek, wereldproblemen en dergelijke, en moeten we zelf lachen over hoe we in vredesnaam over dit soort zware onderwerpen te praat komen zo ver van thuis. Maar gelukkig ook een aantal luchtige onderwerpen met veel lol! Er zit meteen een goede klik! We eten uiteindelijk samen, en hebben een gezellige avond. Hoe onverwacht!

En dan is het weer vroeg naar het frisse bed... Zodra de zon om 18 uur weg is, koelt het verrassend snel af. Morgen weer een nieuwe dag en nieuwe avonturen!

Eerste-bergreuzen-kusjes

Statistics
840m Bhulbhule
1310m Bahundanda
1100m Ghermu
5,5 uur lopen
Afstand 13 kilometer
Rainbow Guesthouse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Ghermu

Nepal - Annapurna Circuit

Recente Reisverslagen:

27 Februari 2010

Afscheid...

26 Februari 2010

Bijzondere ontmoetingen

24 Februari 2010

Terug naar Kathmandu

24 Februari 2010

Ineens weer alleen

17 Februari 2010

Trekkingdag 18 Ghandruk - Nayapul
Natasja

Welkom op mijn reissite !! Check hier waar ik op de wereld uithang en wat ik allemaal meemaak ! Samen met Maria en later met Christel ! Tenminste… als ik tijd heb om hier berichtjes voor jullie achter te laten. Want met een wereld te ontdekken… Spannende, ontroerende, saaie, spontane, indringende, ontnuchterende, fantastische, schrikbarende, opwekkende (en nog veel meer) berichtjes zullen jullie hier misschien kunnen vinden (maar misschien ook niet). En wie weet ook een fotooke af en toe ! En…als jullie tijd hebben, laat dan ook eens een berichtje achter ! Wil je een meer persoonlijk berichtje achterlaten dat niet voor iedereen te zien is, dan kun je ook mailen naar natasjamarcus@kpnplanet.nl. Iedereen persoonlijk terugberichten kost veel tijd, is de ervaring. En reistijd is te spannend om te verliezen… Dus, verwacht niet altijd een berichtje terug. Hoop dat jullie een beetje mee genieten van onze belevenissen !! See you soon (but not to soon) ! Reiskusjes van Natasja P.S. Alvast fijne kerstdagen en a happy new year !! Want ik ben er nie !

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 517741

Voorgaande reizen:

27 November 2014 - 30 December 2014

Nepal - Gokyo meren en Everest Base Camp

05 Maart 2014 - 20 Maart 2014

Brazilië - Pipa

29 December 2013 - 29 December 2013

Korte reisjes 2013

17 Februari 2013 - 24 Februari 2013

Wintertocht in de Alpen 2013

25 Juni 2012 - 30 Augustus 2012

88 tempeltocht van Shikoku - Japan

02 Oktober 2011 - 24 Oktober 2011

Zanzibar

03 December 2010 - 26 December 2010

Nepal - Langtang & Helambu

06 December 2009 - 29 December 2009

Nepal - Annapurna Circuit

17 December 2008 - 30 Januari 2009

Thailand - Cambodja - Vietnam

06 Oktober 2007 - 02 Maart 2008

China - Nepal - Nieuw Zeeland - Thailand

Landen bezocht: