Aankomst Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Aankomst Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Aankomst Kathmandu

06 Januari 2010 | Nepal, Kathmandu

maandag 7 december 2009

Na een jaar weer in een vliegtuig, deze keer weer terug naar Nepal. Nepal, waar ik 2 jaar geleden voor het eerst was en een trekking deed. Een besmet raakte met het virus voor het hooggebergte...

In een half leeg vliegtuig lekker 3 stoelen voor mezelf, dus eindelijk eens een keer goed slapen in een vliegtuig door plat te kunnen liggen. We hebben een tankstop in Bahrain, waar we een uurtje beentjes kunnen strekken. We landen midden in de dorre woestijn... in de regen. Da's dan toch wel weer heel bijzonder :D. En niet zomaar regen, maar alsof daarboven de kraan helemaal opengedraaid is. Vreemd.
Ook vreemd is een vliegveld in kerstsfeer in een islamitisch land. De sjeiks op de foto met de pop van de kerstman...

De landing in Nepal is weer spectaculair. We hebben schitterend uitzicht op de Himalaya, en de piloot maakt een extra rondje zodat beide kanten van het vliegtuig uitzicht hebben op de bergen. Ondertussen fantaserend over die hoge witte pieken in de verte en mezelf afvragend welke ik tijdens mijn trekking zal gaan zien...
Dan over en tussen grote heuvels, kleine bergen en door wolken dalen we als een speer de Kathmanduvallei in, waar het lijkt of we in de achtertuintjes van de huizen landen. Welcome in Nepal!

Bij aankomst in Kathmandu staat een massa mensen buiten te wachten, en een daarvan heeft een bordje SNP (helaas niet met mijn naam erop... jammer, had ik eens in mijn leven mee willen maken :D)
Een ritje van een half uur met de auto naar hotel Manang, in de beroemde toeristenwijk Thamel in Kathmandu. Weer genietend van de verkeerschaos en bontgekleurde bevolking en, hoe onwaarschijnlijk het lijkt, zelfs wat plekken van 2 jaar terug. In de lobby de incheck met een vertegenwoordiger van het trekkingbureau Thamserku (die ook expedities naar de top van de Everest organiseren, geen kleintje dus). En mijn kennismaking met berggids Sancha.

Vanwege een staking in Nepal tegen de regering moeten we morgen al met de auto vertrekken en komt mijn vrije dag in Kathmandu te vervallen. Op de stakingsdag ligt al het verkeer stil, en mag er niet gereden worden.

Als ik naar mijn kamer wil gaan word ik begroet met een "Hi Natasja" en sta ik even perplex. Wie kent mij hier?? Dan valt de rupee! Het is Bishu! Uitleg: Walter en Lenie, via-via-kennissen (en hele leuke mensen!), hebben jaren hiervoor ook de Annapurna trekking gelopen, en onderhouden nog steeds contact met hun gids Bishu. Ze zorgen ervoor dat het zoontje van Bishu naar school kan, en dragen bij in de schoolkosten. Ze hebben me wat spulletjes en foto's voor Bishu meegegeven, en hem laten weten wanneer ik aan zou komen. Hij zit nu dus op me te wachten in de lobby. We kletsen een klein half uurtje, en het is een vlotte pientere jongeman. Leuk, zo'n ontmoeting zo ver van huis.

Omdat het inmiddels 18.00 uur is, wordt het dus douchen, eten, slapen om morgenvroeg om half 8 in de auto te zitten...