Trekkingdag 1 Jiri – Deurali - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Trekkingdag 1 Jiri – Deurali - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Trekkingdag 1 Jiri – Deurali

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

10 Februari 2015 | Nepal, Kathmandu

maandag 1 december 2014

"Start van de trekking. U maakt korte klimmetjes en afdalingen en komt langs verschillende uitingen van Boeddhisme. Via een behoorlijk aantal dorpen bereikt u Deurali aan het eind van een gelijk al pittige eerste dag."

Het gaat beginnen!
Onze eerste trekkingdag op de eerste dag van de maand.
Onze eerste trekkingdag van de 28 die nog volgen.

De nacht was lang en vol onrustige dromen. Een gevolg van de hoogte.
Mijn slaapzak is warm, maar opstaan is koud. Buiten schijnt de zon en voelt de lucht koel op een lekkere manier. Ik heb er zin in!
De bananenpannenkoek gaat er goed in en met slaapoogjes ga ik op pad met de mannen.

Eerst door het dorp, dan een zijpaadje in en door de bossen. Het gaat omhoog. De eerste stappen zijn altijd wennen en waarom voelt mijn rugzak altijd zwaar?! Gelukkig weet ik van mijn tochten in de Ardennen dat de eerste stappen altijd de moeilijkste zijn. We lopen de hobbelige paden omhoog langs huisjes en boerderijtjes. De honden, kippen, geitjes en koeien lopen rond. De zon wordt steeds warmer en ik weet weer waarom ik hier ben! De mensen, de sfeer, het lopen!
Ik begin de tocht nog zonder loopstokken. Onverwacht gaat het al pittig omhoog en omlaag. Het is een test voor mijn knie, maar die houdt zich goed. En de benen voelen sterk!

Na paar keer een riviertje te hebben overgestoken komen we aan in het kleurige dorpje Shivalaya (1790m). Onze lunchplek. Een knoflooksoep en gebakken aardappeltjes. Zorgen voor een goede bodem want Sancha heeft de bergrug aangewezen waar we straks naartoe moeten. Hoog!
Na de lunch vertrekken we recht omhoog. Vanaf hier is het aan 1 stuk door 1000 meter stijgen. We laten Shivalaya al snel ver onder ons en het uitzicht op de terrasvelden en het licht is geweldig! De zon is warm en wind is er niet. Om het uur pauzeren we, dan hebben we er zo’n 300 hoogtemeters opzitten. Bij een rustplekje spelen 2 snottebelkleutertjes en hun oudere zusjes. Ik wenk ze en geef ze een stickervel. Vol verwondering kijken ze toe terwijl ik stickertjes op hun kleine smoezelige handjes plak. Dan rennen ze met het vel naar binnen: “mama mama!”. Dit blijft zooo leuk om te doen!

Tegen 16.30 uur zijn we ineens in het dorpje Deurali (2750m). Een tochtig dorp precies op een bergpas, de plek waar je omhoog komt en vervolgens weer omlaag gaat. Dit is onze overnachtingsplek. Net voor het einde komen we nog een chinees tegen die halfdood gaat op de klim omhoog. Zwetend en vermoeid staat hij uit te hijgen. In het dorpje kunnen we zijn bezorgde vriend vertellen dat ie er aan komt. Wij melden ons bij de vrolijke eigenaresse van ons prachtige guesthouse. Het is er netjes en schoon. En ik loop een Zwitserse jonge vrouw tegen het lijf. Ze zegt dat de douche hier geweldig is, een geiserdouche met heet water! Die moest ik maar es nemen, you never know what brings the next day …

Pittige-eerste-dag-kusjes
Natasja