Aardbeving in Nepal: nog geen contact - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Aardbeving in Nepal: nog geen contact - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Aardbeving in Nepal: nog geen contact

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

28 April 2015 | Nederland, Nederland

De nieuwsberichten uit Nepal zijn veelzeggend. De ramp is enorm. Informatie richt zich vooral op Kathmandu en Mount Everest, maar ook in andere delen van het land en de Himalaya moet de verwoesting enorm zijn. Vooral voor de stadjes en dorpen dichtbij het epicentrum. Hoe het daar moet zijn …

Geen contact
Contact met Nepal is nog steeds niet gelukt. Sms, mails en telefoons blijven onbeantwoord. Om niet te weten hoe het met hen is, maakt me wat onrustig, maar ik ga nog steeds uit van het beste. Het blijft afwachten. Ook mijn collega Daniela lukt het niet om contact te krijgen met haar vrienden en bekenden in Kathmandu.

Vanochtend heb ik contact gezocht met Thamserku, het bedrijf waar Topgai werkt en waar ik zaken mee doe. Hun website laat weten dat vanwege de power cutt communicatie via mail, internet en telefoon onmogelijk is. Dat laten ze weten via een facebookbericht en ze vragen bij dringende zaken via facebook contact met hen op te nemen. Dus heb ik ze een bericht gestuurd om te informeren naar het welzijn van Topgai en de anderen, maar ook naar onze reis.

De reis nog steeds onzeker
Afgaand op de laatste berichtgeving is Kathmandu in de avonden een spookstad. De kans dat we woensdag kunnen vertrekken achten we inmiddels zeer klein. Toch lezen we berichten dat men het dagelijkse leven zo goed mogelijk weer oppakt.
Of we kunnen gaan hangt af van onze vliegmaatschappij Etihad en van de informatie van Thamserku. Onze internationale vlucht naar Kathmandu is nog niet geannuleerd. Vanochtend een bericht naar de maatschappij gezonden, maar nog geen antwoord ontvangen. We gaan ze morgen bellen. In mijn bericht aan Thamserku heb ik tevens om spoedig contact over onze reis gevraagd. Maar wat als er geen contact kan zijn?
Het negatieve reisadvies geldt nog steeds.

Het weeshuisje
Er is geen contact mogelijk. Ik heb alleen een telefoonnummer en dat is niet bereikbaar. De actie loopt geweldig en velen willen extra geven vanwege deze ramp. Maar ik roep jullie op om eventuele stortingen even aan te houden tot er meer bekend is. Als we niet kunnen vertrekken, dan kom ik met een plan B. Maar eerst moet er contact tot stand kunnen komen. Ik hou jullie op de hoogte.

Tibet
Het duurde lang voordat er berichten kwamen over Tibet. Inmiddels is bekend dat daar enkele doden zijn gevallen en is er een filmpje hoe de aarde daar ook schudt. Veel nieuws is er verder niet. We blijven zoeken naar informatie.

Onze veiligheid staat natuurlijk voorop. Daar zijn we niet onachtzaam in. We willen vooral niet in de weg lopen, maar toch hopen we te kunnen gaan. Om op een of andere manier het geld en de spullen daar te krijgen. Misschien wat te kunnen helpen. Maar ook wetende dat we geen professionele helpers zijn, en dat de bevolking als geen ander zelfredzaam is.

Tot het volgende bericht.

Natasja