Trekkingdag 3 Sete - Junbesi - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Trekkingdag 3 Sete - Junbesi - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Trekkingdag 3 Sete - Junbesi

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

24 Februari 2015 | Nepal, Kathmandu


woensdag 3 december 2014

Vandaag gaat de tocht al over een 3500 meter hoge bergpas. Van de rivier tot aan de bergpas is het verschil 2000 hoogtemeters. Sete ligt halverwege dus begint onze dag met 1000 meter stijgen. De ochtendzon is lekker warm en de vallei kleurt mooi op.

Het pad gaat meteen omhoog als een grote stenen ongelijke trap. Op deze wijze stijgen we snel. Ik voel me fit en merk dat mijn training van traplopen thuis echt super helpt! Als we stijgen en over onze schouder kijken zien we in de verte de pas waar Deurali ligt. Vandaag zullen we al 800 meter hoger gaan. De eerste witte bergtoppen piepen een heel klein beetje boven de hoge groene bergen uit.

Net voor de bergpas lunchen we in het zonnetje. Hier op 3400 meter voel ik de hoogte, ben wat licht in het hoofd. Op de lunchplek zitten 2 stelletjes. Het ene stel trekt net als ik het gebied in, het andere stel trekt eruit. Hun trekking van 61 (!!) dagen zit er op. Mijn noodlesoep smaakt heerlijk en ik geniet van de puppies die ons vermaken. Net voor vertrek komt de Engelstalige groep aan.

Weer op pad zijn we al snel op de bergpas op 3500 meter. Het waait er flink! Achter ons ligt de vallei waar we vandaan komen, voor ons de vallei die we gaan ontdekken. Boeddhistische stenen en gebedsvlaggen markeren de pas. Ik voel druk op mijn hoofd, maar als we dalen trekt dat gelukkig snel weg. Gevolg van de zuurstof afname op deze hoogte. Door een rododendronsbos lopen we naar beneden. Opnieuw 1000 meter aan een stuk omlaag. Pam pam pam pam, klinken onze voetstappen in een snel tempo omlaag.
Eenmaal uit de bossen voelt het hier koeler en winderiger dan in de andere vallei. De wereld is ook wat minder bewoond hier.

Een tijdje lopen we vlak, wat ook wel es lekker voelt. En na een grote rots met daarop het boeddhistische “Om mani padme hum” geschilderd hebben we zicht op onze overnachtingsplek Junbesi. Op de achtergrond straalt de grote witte Numbur (6959m). Boven het dorp ligt een klooster. Het is een prachtplaatje!

Nog 200 meter dalen en dan zijn we bij ons guesthouse. Ik drop mijn spullen en loop door het dorpje nu het nog licht is. Een kloostertje, een schooltje, een aantal huisjes en een snoepwinkeltje met een brievenbusje, een stoepa en spelende kindertjes overal. Terug pak ik mijn spullen voor een douche. Op dit deel van de trekking hebben ze gasgeisers, dat betekent hete douches! En dat is een grote luxe! Alles er om heen is koud, maar als het water loopt … stoom! Hier betaal ik graag voor!

Als ik in de eetkamer kom is het er gezellig druk. De houtkachel brandt volop en is het er heerlijk warm. De Engelstaligen zijn aangekomen. De Ier Paul en de Brit Matt en de grappige dragers zorgen voor de vrolijke noot. De oudere Canadees en de Australische zijn wat stiller. Het stelletje van de lunch is er en stellen zich voor als Rory en Suzy uit Schotland. Verhalen en plannen worden gedeeld. Spieren worden opgerekt. Ze hebben allemaal spierpijn. Ik besef dat ik daar helemaal geen last van heb. Als ze verbaasd vragen hoe dat kan voor iemand uit het vlakke Nederland, vertel ik over mijn traptrainingen. Ze vinden het briljant! Een tip voor de volgende keer!

Omhoog-en-omlaag-kusjes
Natasja

Statistics
2520 meter: Sete
2560 meter: Junbesi
afstand: 13,5 km
6.45 uur lopen
stijgen: 1076 meter | dalen: 937 meter


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

Welkom op mijn reissite !! Check hier waar ik op de wereld uithang en wat ik allemaal meemaak ! Samen met Maria en later met Christel ! Tenminste… als ik tijd heb om hier berichtjes voor jullie achter te laten. Want met een wereld te ontdekken… Spannende, ontroerende, saaie, spontane, indringende, ontnuchterende, fantastische, schrikbarende, opwekkende (en nog veel meer) berichtjes zullen jullie hier misschien kunnen vinden (maar misschien ook niet). En wie weet ook een fotooke af en toe ! En…als jullie tijd hebben, laat dan ook eens een berichtje achter ! Wil je een meer persoonlijk berichtje achterlaten dat niet voor iedereen te zien is, dan kun je ook mailen naar natasjamarcus@kpnplanet.nl. Iedereen persoonlijk terugberichten kost veel tijd, is de ervaring. En reistijd is te spannend om te verliezen… Dus, verwacht niet altijd een berichtje terug. Hoop dat jullie een beetje mee genieten van onze belevenissen !! See you soon (but not to soon) ! Reiskusjes van Natasja P.S. Alvast fijne kerstdagen en a happy new year !! Want ik ben er nie !

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 518444

Voorgaande reizen:

27 November 2014 - 30 December 2014

Nepal - Gokyo meren en Everest Base Camp

05 Maart 2014 - 20 Maart 2014

Brazilië - Pipa

29 December 2013 - 29 December 2013

Korte reisjes 2013

17 Februari 2013 - 24 Februari 2013

Wintertocht in de Alpen 2013

25 Juni 2012 - 30 Augustus 2012

88 tempeltocht van Shikoku - Japan

02 Oktober 2011 - 24 Oktober 2011

Zanzibar

03 December 2010 - 26 December 2010

Nepal - Langtang & Helambu

06 December 2009 - 29 December 2009

Nepal - Annapurna Circuit

17 December 2008 - 30 Januari 2009

Thailand - Cambodja - Vietnam

06 Oktober 2007 - 02 Maart 2008

China - Nepal - Nieuw Zeeland - Thailand

Landen bezocht: