Trekkingdag 10: Namche – Dhole - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Trekkingdag 10: Namche – Dhole - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Trekkingdag 10: Namche – Dhole

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

10 Januari 2016 | Nederland, Nederland

woensdag 10 december 2014

Na de acclimatisatiedagen in Namche is het tijd om verder te gaan. We zijn klaar voor de grote hoogten! Het is gedaan met de rust.

De lucht is helder en stralend blauw. Thamserku en Kongdi stralen in de zon. Koud is het niet als we om 8.00 uur op pad gaan. De vele trappen in Namche omhoog zijn echter killing voor de benen die eerst nog op gang moeten komen. Gonza heeft zich bij ons gevoegd. Hij is die ochtend om 6 uur al vanuit Tengboche vertrokken. De dagen met zijn vrouw hebben hem goed gegaan. Hij straalt.

Het is redelijk druk op het pad als we Namche uitlopen. Iedereen vertrekt op hetzelfde moment. We lopen over een stoffig droog pad, gaan een bocht om en BAM!
Mount Everest, stralend en trots in het ochtendlicht. Nog steeds ver weg, maar ineens ook zo dichtbij. Wat een fantastisch uitzicht! Niet lang meer en dan sta ik aan haar voeten …

Het pad gaat geleidelijk op en neer. Na een uurtje eet Gonza snel even een ontbijtje bij een eenzame lodge. De drukte op het pad is nu weg. Een groep yaks loopt voorbij. Ook wij vervolgen onze weg en stijgen ondertussen naar 4100 meter hoogte. Al die tijd zitten we vast achter de yaks. We kunnen ze niet voorbij op de smalle paden en kunnen niets anders dan stofhappen. Maar het is bijzonder om de kracht van deze prachtige dieren te zien. Als we na het hoogste punt weer dalen, lukt het ons ze te passeren door ze via een zijpaadje af te snijden. We komen uit op een splitsing; rechts de route naar Everest, links de weg naar Gokyo. Voor ons is het linksaf.

Na de lunch bij het dorpje Portse vervolgt onze weg naar Dhole. Slechts 600 meter stijgen naar onze slaapplek. Het wordt koud, we lopen nu constant aan de schaduwkant. De bevroren watervallen en stromen zijn een bijzonder, maar koud gezicht. Als we aankomen ligt onze slaapplek Dhole geheel in de schaduw. Slik … dat voelt als een erg koude plek.

Dhole bestaat uit een paar boerderijtjes die tevens dienst doen als slaapplekken. Het is 15.30 uur en we zitten op 4200 meter. Mijn spullen in mijn kamertje en dan nog even een korte acclimatisatietocht voor mij. Walk high, sleep low is nu het credo wil je zonder problemen op deze hoogte slapen. Dus de jongens gaan naar binnen en ik loop nog een 150 meter omhoog. Wat zonder rugzak wel een stuk prettiger voelt.
Heel in de verte aan het einde van deze vallei schijnt de zon op Cho Oyu, met zijn 8201m de vijfde hoogste berg van de wereld. Over een paar dagen ben ik daar dichtbij. Nu kan ik haar alleen van veraf bewonderen. Daarna snel naar beneden en naar de warme kachel en warm eten!

Kus
Natasja